07 oktober 2020

Wie gooit de reddingsboei? - Column Jacco van Duijn

Stel je voor: je bent op een onbewoond eiland aangespoeld en in uiterste nood doe je er alles aan om gered te worden. Om op te vallen schrijf je groot de letters S.O.S. in het zand in de hoop dat je vanuit de lucht wordt gezien. S.O.S staat voor Save Our Souls, red onze zielen, iets wat je schrijft als je in pure wanhoop probeert op te vallen.

Een noodsignaal, zoals S.O.S, zul je niet alleen op een onbewoond eiland aantreffen. Veel eenzame mensen in nood proberen een noodsignaal af te geven. In de NPO-docuserie‘Niet normaal vies ’wordt schoonmaker Tugrul gevolgd bij het schoonmaken van woningen waar mensen zich jaren hebben verwaarloosd. In sommige gevallen liggen mensen al maanden dood in de woning. Schrijnende gevallen waar het altijd gaat om eenzaamheid. Tugrul kan dit als familieman niet bevatten. Hij vraagt zich hardop af waarom dit niet eerder is opgevallen bij de buurt. ‘Mensen moeten dit toch zien en deze eenzame mensen in nood helpen?’

Veel eenzame mensen in nood proberen een noodsignaal af te geven. We moeten dit leren herkennen om eenzaamheid te bestrijden.

Iets wat Tugrul opvalt bij alle woningen is dat de voorportiek, galerij of entree van de woning altijd opmerkelijk vies is. Veel onkruid voor de deur bijvoorbeeld, vogelpoep tot de enkels, u kunt het zich voorstellen. Mensen schrijven spreekwoordelijk groot S.O.S. op hun voordeur maar de buurt gooit geen reddingsboei. Het gevolg voor de eenzame mensen in dat ze thuis wegkwijnen.

Dit is precies waar we in de week van de eenzaamheid aandacht voor moeten hebben. Zelf vind ik het ook moeilijk om de buurt spreekwoordelijk ’in de gaten te houden’. Het verhaal van Tugrul heeft mij doen beseffen dat het hard nodig is. Deze week kwam in het nieuws dat in Rotterdam vanaf deze week PostNL bezorgers mensen gaan signaleren die S.O.S. op hun voordeur hebben geschreven. De postbezorgers kunnen een melding maken bij sociale wijkwerkers als ze huizen zien die verwaarloosd lijken.

In Katwijk heeft het CDA in 2018 moties ingediend om een integrale visie te maken om eenzaamheid te bestrijden. Nu 2 jaar later denk ik dat er niet nog meer visies, beleid of andere papieren documenten nodig zijn. De verantwoordelijkheid om eenzaamheid te bestrijden ligt bij ons als buurtbewoners, postbodes of bijvoorbeeld voetbaltrainers. In deze tijden, waarin we fysiek op afstand staan, is omzien naar elkaar belangrijker dan ooit. Niemand zou zich eenzaam moeten voelen. Hierin moeten we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Laten we in Katwijk S.O.S. signalen herkennen en de reddingsboei gooien! Ik ga dit in ieder geval proberen, doe je met mij mee?

P.S. Als u mensen kent die eenzaam zijn en hulp nodig hebben kunt u contact opnemen met het wijkteam. Dit kan via 071-40650000 of [email protected]. Alvast bedankt!

Jacco van Dijn, Zorgwoordvoerder CDA Katwijk