28 april 2021

Woningen zijn om in te wonen, niet om mee te cashen

In een spoeddebat heeft CDA-fractievoorzitter Barend Tensen het college woensdagavond gevraagd werk te maken van het met regelmaat opkopen van gewone woningen (dus geen zomerhuisjes) voor verhuur.

Woningen voor inwoners beschikbaar houden
Steeds meer woningen worden door externe investeerders aan de markt onttrokken die uitermate geschikt zijn voor starters, jonge gezinnen en andere woningzoekenden. De Rijnmond flats, witte huisjes achter de Princestraat, Voorstraat, Oranjedam en omgeving Vuurbaakplein, zijn enkele voorbeelden. Ondernemerschap staat hoog in het vaandel, maar gezien de grote woningnood kan het geen kwaad enkele ‘spelregels’ op te stellen. Net als in Noordwijk.

Het CDA pleit hier, samen met nog een aantal partijen, al jaren voor, maar voorbereidingen voor beleid werden keer op keer uitgesteld. Recent weer, tot na de zomer. Daar nam de CDA-fractie geen genoegen meer mee. De wethouder heeft toegezegd alsnog in juni een inventarisatie van de verschillende (afwijkende) vormen van het gebruik van woonruimte in Katwijk aan te bieden, zodat de raad daar nog voor de zomer over kan vergaderen.

Verantwoordelijkheid nemen
Tensen: “We moeten verantwoordelijkheid nemen in het oplossen van het woningtekort. Er moeten meer huizen beschikbaar komen en dan moeten we niet wegkijken als gewone huizen in onze gemeente gebruikt worden voor de recreatieve verhuur in plaats van in te wonen. Blij dat de hele raad, op de VVD en Hart voor Katwijk na, daar ook zo over denkt. Wij pakken door.”