08 september 2021

Zorgen over grootschalig opkopen woningen Tramstraat

De landelijke woningcrisis gaat helaas niet aan Katwijk voorbij. Integendeel zelfs: voor starters is het bijna onmogelijk om een woning te bemachtigen. Het CDA maakt zich grote zorgen over het grootschalig opkopen van woningen door investeerders. Bijvoorbeeld aan de Tramstraat – waar we eerder al de noodklok hebben geluid over de overlast door al het toeristisch verhuur – maar ook de Piersonflats. Starters en doorstromers worden regelmatig overboden door investeerders.

Onwenselijk
CDA-woordvoerder wonen Barend Tensen: “We gaan naar een situatie waarin jonge mensen tot ver na hun dertigste bij hun ouders moeten blijven wonen en die belangrijke volgende stap in hun levenswandel niet kunnen zetten. Maatschappelijk gezien totaal onwenselijk en natuurlijk supervervelend voor de jongeren zelf.”

Roer moet om
Het roer moet om. Wat ons betreft moet het uitgangspunt zijn ‘minder marktwerking, meer samenwerking’. Bijvoorbeeld tussen Rijk, gemeente, (particuliere) woningcorporaties en projectontwikkelaars. De gemeente moet zo snel mogelijk voorbereidingen treffen om de aanstaande landelijke Wet Opkoopbescherming in lokaal beleid vast te leggen. Deze wet moet voorkomen dat bijna alle betaalbare woningen worden opgekocht en voor mensen zonder dikke portemonnee verloren gaan.

Steuntje in de rug
Met een beetje ondernemingszin is natuurlijk niets mis, maar er is al zo’n grote woningnood in Katwijk. Beleggers die op grote schaal woningen opkopen zonder maatschappelijk commitment helpen daar niet bij. Om jongeren en starters een steuntje in de rug te geven heeft het CDA eerder ingestemd met een zelfbewoningsplicht bij nieuwbouw en gevraagd de starterslening te verhogen. Op die laatste vraag hopen we binnenkort antwoord op te krijgen.