Wat kiest u?

Wordt u graag uitgescholden? Ik niet. Veel mensen maken zich zorgen over de manier waarop we met elkaar omgaan. Over grof taalgebruik en het gebrek aan respect voor elkaar. Het begint helaas al bij onze (klein)kinderen; pesten op het schoolplein, gemene foto's rondsturen op WhatsApp of roddelen over iemands kleding. Ieder kind voelt zich ellendig en eenzaam als het gepest wordt. Langs de lijn van het voetbalveld of de korfbal is het ook maar wat vaak raak. Ouders die helemaal uit hun dak gaan over de prestaties van hun eigen kind of zelfs tegen een ander kind. De sociale media hebben ons veel gebracht, maar het is ook een nieuwe plek geworden waar gepest en gescholden wordt, en mensen in de hoek worden gezet.

Vrijheid zonder verantwoordelijkheid
De crises van de afgelopen jaren hebben veel Nederlanders bezorgd en onzeker gemaakt, door het verlies aan zekerheid, de vrees voor terreur en een toenemend gebrek aan respect en saamhorigheid. In de ik-samenleving van vandaag hebben we onvoldoende besef van het belang van gedeelde waarden en de onderlinge spelregels die nodig zijn om met elkaar samen te leven. We zijn te veel gaan geloven in een vrijheid zonder verantwoordelijkheid, in een wereld van rechten zonder plichten. De voorbeelden zien we dagelijks om ons heen.

Hoopvolle initiatieven
Gelukkig zijn er hoopvolle initiatieven. De vijf voetbalverenigingen in onze gemeente werken samen op het gebied van normen en waarden en een veilig sportklimaat voor alle leden, want 'zonder respect geen voetbal'. Op onze basisscholen wordt de Kanjertraining gegeven om de sfeer en het respect in de klas goed te houden of te verbeteren. En u kunt zelf ook wat doen! Hoe reageert u op anderen in Facebookgroepen als "Je bent een Kattuker als..."? Groet u de buurvrouw? Waar spreekt u over tijdens het zondagse bakkie koffie bij oma?

Hoe we omgaan met elkaar begint bij onszelf en wat we onze kinderen meegeven. Daarover gaan voor ons deze verkiezingen: over de keuzes voor het dorp dat we door willen geven. Met het CDA sta ik de komende jaren voor een Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg waarin mensen respect hebben en omzien naar elkaar.

Adger van Helden
lijsttrekker