Wat kiest u?

Vorige week was ik op bezoek bij mevrouw Bos, een Rijnsburgse dame van in de 90 jaar. Ze is slecht ter been en haar ogen doen het niet meer zo goed. Ze woont nog zelfstandig thuis en wil ook graag in haar eigen huis blijven wonen. Dat kan gelukkig, dankzij vele mantelzorgers en toegewijde hulp. Maar ook mevrouw Bos is gekort op haar uren huishoudelijke verzorging. Ze moet het nu met de helft minder hulp doen dan een paar jaar geleden, terwijl ze zelf veel minder kan. Daar maakt ze zich zorgen over. Ook vraagt mevrouw Bos zich af waarom al het werk zo gehaast moet. Ze zou graag zien dat medewerkers van de thuiszorg af en toe de rust vonden om even met haar een kopje koffie te kunnen drinken. Aandacht kan zo waardevol zijn.

Ik spreek ook regelmatig met mensen die in de zorg werkzaam zijn. Aan de inzet van onze huishoudelijke hulpen, verzorgenden en verpleegkundigen ligt het niet. Zij werken hard en met grote toewijding. Hun werkroosters worden echter beheerst door efficiency, formulieren en een hele hoge werkdruk.

Het CDA wil tijd en aandacht in het basispakket van de zorg thuis.

We leven steeds gezonder en worden daardoor ouder. De overheid stimuleert dat mensen langer thuis blijven wonen. Dat is eveneens wat veel mensen willen, ook mevrouw Bos. Maar er is ook een andere kant aan de zorg. Heel veel Nederlanders maken zich zorgen over de toekomst van de ouderenzorg en de gezondheidszorg. De grote veranderingen in de thuiszorg en de verpleegzorg van de afgelopen jaren betekenden voor veel oudere en kwetsbare mensen grote onzekerheid. Kunnen zij nu of later de zorg die ze nodig hebben nog wel betalen? Er zijn te veel regels, te veel administratie en te weinig hulp. Wij begrijpen die zorgen. En wat ons betreft past daar maar één antwoord op: de belofte dat wij in onze gemeente blijven zorgen voor de mensen die dat nodig hebben. Professionele zorg en mantelzorg, dicht bij mensen dus thuis of in de wijk. En anders in een instelling. Deze belofte om voor elkaar te zorgen is voor ons niets anders dan het oude, vertrouwde idee van solidariteit met de zwakkeren in de samenleving.

Wat het CDA betreft voegen we aan de dienstverlening van de thuiszorg nog iets heel belangrijks toe: tijd en aandacht. Dat is goed voor wie in de zorg werkt maar bovenal voor hen die van professionele hulp en zorg afhankelijk zijn. Mevrouw Bos is daar in ieder geval blij mee.

Adger van Helden
lijsttrekker