23 januari 2019

CDA maakt zich zorgen over inperking openingstijden De Lansingh

Krimpen aan den IJssel

Tot voor kort was het instructiebad van zwembad de Lansingh iedere werkdag s’ochtends van 7 tot 8 uur beschikbaar voor banenzwemmen. Met name ouderen en andere inwoners die om fysieke redenen afhankelijk zijn van het extra verwarmde water en/of het ondiepe gedeelte van het bad om na één of meer baantjes even op adem te komen, maakten gebruik van deze mogelijkheid.  Ook de sociale functie is voor sommigen zeer belangrijk. De zwemmers komen variërend van 2 tot 4 á 5 maal per week, waardoor zij in staat zijn de dag soms ook letterlijk op de been te blijven.

Per ingang van 1 januari 2019 is het instructiebad op bovengenoemde tijd echter niet meer toegankelijk. Na veel protest heeft Optisport besloten dat het instructiebad nog 2 maanden, slechts 2 x per week, van 7 tot 8 uur toegankelijk zal zijn voor bovengenoemde groep. Wat Optisport daarna gaat doen is onduidelijk.

Het CDA maakt zich zorgen over deze inperking van de openingstijden en daarmee de inperking van de maatschappelijke functie van De Lansingh en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W in Krimpen aan den IJssel met het verzoek om in actie te komen.