27 februari 2015

Tjitske Wierenga CDA kandidaat Waterschap Schieland-Krimpenerwaard

Op 18 maart 2015 kunnen inwoners twee maal stemmen, voor de Provincie en voor het Waterschap.

Tjitske Wierenga-Posthumus, woonachtig in Krimpen aan den IJssel staat voor het CDA op plek 3 van het Waterschap Schieland-Krimpenerwaard.

Onderstaand kunt u een interview met Tjitske lezen over het Waterschap.

---------------------------------------------------------

IJssel- en Lekstreek, woensdag 25 februari 2015

Tjitske Wierenga: 'We leven hier in de meest veilige delta van Europa'

Op een zonnige morgen, in februari is het water in de sloten tussen Ouderkerk en Krimpen van een bijna niet te beschrijven mooie blauwe kleur. Vanuit haar huis kijkt ir. Tjitske Wierenga er elke dag even naar. Niet naar de kleur maar naar hoogte van de waterstand. Datzelfde doet ze bij het gemaal dichtbij. Die krijgt ook elke dag een kordate inspectie. Door Loes Verton

Krimpen aan den IJssel

Tjitske Wierenga – Posthumus is lid van het Algemeen Bestuur, van het Waterschap van Schieland en de Krimpenerwaard. En ze heeft zich verkiesbaar gesteld. Inwoners van de Krimpenerwaard kunnen 18 maart hun stem uitbrengen op deze CDA-politica. “Waarom zou men dat doen? “Nou, het CDA is een landelijke partij, die meedoet aan verkiezingen van alle waterschappen. Het CDA is nuchter en zakelijk en we vinden dat het waterschapsgeld moet worden besteed aan de kerntaken. Dat zijn er twee: de kwaliteit van water en de hoeveelheid water”, zegt ze.

Kwaliteit

De kwaliteit van het water staat onder druk, vertelt de waterschapsbestuurder. “Het water in de rivieren en sloten is lang niet zo vies meer als in de jaren zeventig toen er van alles in werd gedumpt en geloosd. Het is nu veel schoner. Maar het zuiveren van water is een kostbare zaak. Het rioolwater dat wordt gezuiverd komt bijna schoon terug in het oppervlakte water. Dat is natuurlijk prachtig maar we willen het ook betaalbaar houden voor de inwoners die tenslotte de kosten betalen in de vorm van waterschapsbelasting.”

Boeren

De Krimpenerwaard bestaat grotendeels uit een veenweidegebied en zakt bijna een centimeter per jaar. “De hoeveelheid water die we hebben in de sloten is afhankelijk van de functie die het heeft. Is het agrarisch gebied? Dan is het peil wat lager dan als het natuur en recreatiegrond is. De Provincie stuurt aan op natuur, dat betekent een hoger waterpeil. Maar het CDA wil dat niet, zolang de boeren niet gecompenseerd zijn. Zolang de functie agrarisch is, blijft het waterpeil agrarisch zeggen wij.”

Natte voeten

Voor natte voeten in de Krimpenerwaard is Tjitske Wierenga, niet bang: ”We leven hier in de meest veilige delta van Europa. Misschien zelfs wel van de wereld. Maar daar doen we ook alles aan. Een heel stuk van de Lekdijk is versterkt. Zwakke plekken in de Hollandsche IJsseldijk bij Capelle en Moordrecht worden versterkt.” Een calamiteit verwacht de nuchtere Friezin dan ook niet zo snel . Maar mocht het wel gebeuren? “Dan denken mensen dat ze zo snel mogelijk weg moeten zijn. Maar dat werkt niet. Want dan sta je met z’n allen in de file. Je kunt beter een goede vluchtplek vinden in hoge gebouwen. Daar ben je veilig. Maar dat gebeurt niet zo snel. De dijken staan onder scherpe controle en we hebben een dijkleger dat bij hoog water dag en nacht de boel in de gaten houdt.”

Het CDA vindt dat de waterschapslasten betaalbaar moeten blijven. “Wij als CDA vinden dat iedereen waterschapslasten moet betalen, maar mensen die heel weinig verdienen, daarvoor moet een kwijtscheldingsregeling voor zijn. We willen de lasten betaalbaar houden. Voor iedereen. Maar het is wel zo dat veiligheid boven alles gaat.

Tjitske Wierenga-Posthumus die studeerde aan de universiteit in Wageningen, staat op plek 3 op de kandidatenlijst van het CDA. Waarom moeten mensen op haar stemmen? “Ik ben nuchter, en zakelijk, ik heb een goede basisopleiding, veel bestuurservaring, ik ken het gebied goed, ik ben geïnteresseerd in water en de werking er van. Dat heb ik van huis uit mee gekregen. Ik zit nu in het Algemeen Bestuur en dat wil ik graag blijven doen. Ik heb er zin in om door te gaan. En niet onbelangrijk, ik vind het ook heel leuk om te doen.”