Algeracorridor en bereikbaarheid Krimpen

Het CDA heeft een pakket aan kleine maatregelen  op het nautische gebied, infrastructuur en openbaar vervoer dat tot een grote oplossing kan leiden om de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard  te verbeteren. Deze oplossingen kunnen een goede bijdrage leveren de Algeracorridor te ontlasten en is vanuit financieel oogpunt gezien beduidend lager dan  een vaste oeververbinding en is sneller te realiseren. Onderstaande 14 punten bestaan al sinds 2011 en zijn bedacht door CDA lid Fred Slappendel, in het dagelijkse leven werkzaam bij de Verkeersonderneming.

Het pakket aan maatregelen bestaat uit:

1.   De wisselstrook verlengen via een kleine (personenauto) tunnel  onder de nieuwe Tiendweg door aansluitend op de bus/vrachtwagenbaan.

2.      De bus /vrachtwagenbaan gedeeltelijk ombouwen tot wisselstrook en het begin en het eindpunt hiervan realiseren bij de rotonde bij tuincentrum Carpe Diëm.

3.       Het aansluiten van de rotonde bij Carpe Diëm - N210 op de Lekdijk/Noord.

4.       Het verbreden van de Lekdijk ( dit is mogelijk na de dijkverzwaring aan de Sliksloot), hierdoor ontstaat er een goede doorgaande ontsluitingsweg van en naar de Stormpolder en kunnen er voor de bewoners aan de Lekdijk goede en veilige parkeervoorzieningen worden gerealiseerd.

5.       Het aanleggen van een (multifunctioneel) Transferium  (P+R) bij de rotonde bij Carpe Diëm. (dit is het begin- en eindpunt voor alle bussen uit de Krimpenerwaard, op de lijnen 97 en 98 na)

6.       Door met “elektrische metrobussen”  frequent te gaan rijden tussen het Transferium en Capelsebrug ontlast dit de Algeracorridor, geluid en milieu.

7.       Door de (metro)bussen gebruik te laten maken van één busbaan tussen het Capelseplein en de Algerabrug ontstaan er twee rijstroken voor het overige verkeer richting het Capelseplein.

8.       Een vrije rechtsaf van één rijbaan op het Capelseplein d.m.v. een verhoogde rijbaanafscheiding richting de Algerabrug verbeterd de doorstroming. (hierdoor ontstaat er de mogelijkheid de rechterbaan om te vormen tot  spitsstrook richting de wisselstrook)

9.       Een fietstunnel onder de Nijverheidsstraat, net voor de Algerabrug in Capelle a/d IJssel, voor een onbelemmerde doorgang van auto, voetganger en fietsverkeer.

10.   Een rotonde op de kruising van de Nijverheidstraat bij de Algerabrug versnelt de doorstroming van het verkeer naar de wisselstrook richting Krimpen.

11.   Door een rotonde aan te leggen op de Ketensedijk in Capelle a/d IJssel krijgt het verkeer van de wisselstrook een onbelemmerde aansluiting van en naar de wisselstrook.

12.   Het realiseren van een veerverbinding Stormpolder-IJsselmonde (Verolme terrein) incl. een grote parkeerplaats voor o.a. werknemers die werkzaam zijn in de Stormpolder.

13.   Een Waterbushalte aanleggen aan de Schaardijk t.h.v. Het Zalmhuis in Capelle-Rivium  (vanaf deze locatie is de halte en P+R Kralingsezoom bereikbaar met de Park Shuttle).

14.   Door het verplaatsen van de veerdienst Ouderkerk-Nieuwerkerk naar Capelle-Krimpen t.h.v.  de jachthaven ’t Zandrak – Breekade is metrostation de Terp bereikbaar binnen één km met bewaakte fietsenstalling en treinstation Schollevaar op drie km.

 

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.