31 maart 2022

Afscheid Kees Larooij

Op dinsdagavond 29 maart 2022 is in de gemeenteraad afscheid genomen van 16 van de 31 raadsleden. De CDA-fractie heeft afscheid genomen van Kees Larooij, raadslid vanaf 2015. Kees stond op eigen verzoek bij de verkiezingen niet op een verkiesbare plek. We zijn Kees veel dank verschuldigd voor ruim zeven jaar trouwe inzet, collegialiteit en het delen van zijn kennis en kunde binnen de fractie en de raad. We zijn blij dat Kees zijn kennis – met name op het gebied van ruimte, wonen, landbouw, duurzaamheid en verkeer – met ons zal blijven delen als fractievolger.

Lees hier de afscheidstoespraak van onze fractievoorzitter Irma Bultman bij het afscheid van Kees Larooij op 29 maart 2022:

Beste Kees,

Jouw carrière in de Krimpenerwaardse politiek begon rond 2010 toen je commissielid voor het CDA in Vlist werd. Samen met Jan de Goeij, Jos Hogerwerf en Inge Verkuil. Vier prachtmannen bij elkaar. Je vertelde dat je in die tijd het liefst tussen de inwoners en ambtenaren op de publieke tribune zat. Zo hoorde en leerde je het meest. Na die leerzame periode werd je op 2 januari 2015 raadslid. Raadslid van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard.

Je was de eerste – en bij mijn weten nog steeds de enige – met een eigen website. Op deze website staan honderden nieuwsberichten waarin je 1) uitleg en informatie geeft over bepaalde dossiers, 2) persoonlijke blogs plaatst over landbouw, natuur, ruimte en ook 3) keek-op-de-weeks waarmee je lezers een kijkje geeft in jouw politieke weekagenda.

Het tekent jouw politieke stijl: open, benaderbaar en betrokken. In de fractie, maar ook daarbuiten. Zo ging je vaak op werkbezoek, onder andere bij agrariërs. Als bestemmingsplannen in de raad werden besproken fietste je het liefst zelf even langs de plek om poolshoogte te nemen. Voorafgaand aan commissievergaderingen nam je geregeld even contact op met de desbetreffende wethouder. Niet om jouw vragen ter controle voor te leggen, maar omdat je een gedegen, inhoudelijke reactie verwachtte. Dan kon de wethouder die alvast voorbereiden…

Op jouw website schrijf je over drie R’s: regels, ruimte en respect. Ik maak daarvan even rust, ruimte en respect, om jou te omschrijven.

Rust
Kees, jij bent niet de persoon van grote stappen, snel thuis. Regelmatig drukte jij bij ons in de fractie even op de pauzeknop. ‘Welk probleem zijn we nu eigenlijk aan het oplossen’, vroeg je dan. Geregeld moesten we dan constateren dat je gelijk had. Raadsvoorstellen en dossiers bereidde jij grondig voor. Dat past ook bij jouw achtergrond als civiel ingenieur. Voordat je iets gaat bouwen, moet je onderzoek doen. Onderzoek naar de bodem, de fundering, constructie, materialen, enz. En als je gaat bouwen, moet je ook kunnen samenwerken. Zo ging je in jouw raadswerk ook te werk. Met een rustige vastheid liet jij je niet gek maken. Eerst alles op een rijtje, dossierkennis op orde hebben voordat je iets gaat roepen. Je nam ons als CDA-collega’s geregeld mee in jouw overwegingen en gedachten. Zeker als je een weekje in Frankrijk zat wisten we als fractie dat we lange mails met bespiegelingen van jou konden ontvangen.

Ruimte
Bij ruimte denk je bij jou natuurlijk eerst aan het ruimtelijk domein. Ruimtelijke ordening, verkeer, duurzaamheid en zeker ook landbouw/Veenweiden. Een portefeuille waarin jij je thuis voelt. Én waar je in de afgelopen zeven jaar autoriteit hebt opgebouwd. Jouw kennis en kunde op deze portefeuille gaan we absoluut missen. Als CDA-fractie, maar zeker ook als raad. Ik ben blij dat je ook de komende jaren onze fractie op dit gebied wilt blijven ondersteunen.

Ruimte staat bij jou ook voor ruimte aan de samenleving. Of het nu gaat om ruimte voor agrariërs om te kunnen boeren of bijvoorbeeld energiecoöperaties. Je kunt behoorlijk fel zijn als de politiek te veel op de stoel van de inwoners of ondernemers wil gaan zitten. Een echte CDA-karaktertrek.

Respect
Het debat in de raad voerde je altijd vanuit de inhoud. Vanuit respect. Voor jou geen politiek van oneliners of persoonlijke aanvallen. Het politieke spel doorzag je, tegelijkertijd had je er weinig mee op. Hiermee heb je zelf ook veel respect opgebouwd. Zo mocht je in de afgelopen periode voorzitter zijn van de werkgroep energietransitie en van de commissie bestuurlijke vernieuwing. En dat deed je met verve.

Tot slot. Trouwe bezoekers van jouw website hebben wellicht gemerkt dat er in het afgelopen jaar minder frequent artikelen werden geplaatst. Jouw werk, maar ook jouw gezondheid geven aan dat je keuzes moet maken. En iets half doen staat niet in jouw woordenboek. Op jouw verzoek ben je afgelopen najaar door de selectiecommissie op plek 7 gezet. Zoals je zelf op je site schrijft: ‘Een worsteling, maar ook een nuchtere afweging’. Een typische Kees-uitspraak. Niet verkiesbaar, maar wel op een symbolische plek zeven. De goede verstaander - en wie jouw persoonlijke overtuiging kent - weet waar die zevende plek vandaan komt.

Kees, namens de gehele fractie wil ik je heel hartelijk danken. Voor jouw tomeloze inzet, jouw harde werken en jouw collegialiteit. Ik wens je veel geluk, samen met Tine, de kinderen en kleinkinderen, veel gezondheid en bovenal Gods zegen.