21 november 2020

Begrotingswijzigingen CDA overgenomen

Veel gemeenten laten sombere cijfers zien. We lezen geregeld berichten over OZB-verhogingen en het sluiten van zwembaden om de financiële gaten te dichten. De tegenvallers in onze gemeente lijken mee te vallen. Dit komt mede door positieve berichten over inkomsten uit het gemeentefonds van de Rijksoverheid. In de begroting die in eerste instantie door het college van burgemeesters en wethouders was gepresenteerd, is ervoor gekozen de begroting sluitend te maken door de te verwachten overschrijdingen op het sociaal domein voor de komende twee jaar uit de reserves te halen. De achterliggende gedachte was dat zo tijd wordt gewonnen om de kostenstijgingen in met name de jeugdzorg te analyseren en zo mogelijk om te buigen. De provincie heeft echter laten weten  hiermee niet akkoord te gaan. Het college heeft daarom een herstelplan opgesteld om te voorkomen dat onze gemeente onder toezicht van de provincie komt te staan.

De CDA-fractie is blij dat er niet is gekozen voor lastenstijgingen of bezuinigingen op uitgaven voor de samenleving. In plaats daarvan zijn er creatieve oplossingen gezocht om de financiële ruimte die er nog in de begroting zat te gebruiken. Ook wordt gelukkig eindelijk werk gemaakt om de kostenstijgingen op het sociaal domein tegen te gaan. Nu al heeft 10 procent van de jongeren jeugdzorg nodig en gaat 30 procent van de uitgaven op aan bureaucratie. Het college is nog niet met echt concrete plannen gekomen, terwijl die noodzakelijk zijn. De twee bezuinigingen die het college had voorbereid, kwamen uit de koker van het CDA. Mooi om te zien dat we ook als oppositiepartij zo onze bijdrage kunnen leveren!