15 juni 2018

Bouwplan AZS-terrein Schoonhoven

Het CDA Krimpenerwaard is kritisch over de kwaliteit van het bouwvoorstel van het college van het AZS-terrein in Schoonhoven, zoals besproken in de raadscommissie afgelopen dinsdagavond. Natuurlijk moeten erop dit terrein woningen gebouwd worden en is Gemiva er ook zeer welkom. Daar zijn we het met elkaar wel over eens. Maar: het plan moet ook passen in de omgeving en naar de mening van de omwonenden moet wel goed worden geluisterd en moet er goed overleg mogelijk zijn.

Het is een belangrijke opgave van de overheid om te werken aan de vertrouwensrelatie met de inwoners; dat begint allereerst met hen serieus te nemen. Gegeven het grote aantal insprekers en het niet betrekken van de Archeologische Werkgroep Schoonhoven en de Historische Vereniging Schoonhoven is er tot nu toe van het luisteren en goed overleg te weinig terechtgekomen. Het is de wens van het CDA dat de gemeente de bewoners serieus neemt. Zeker in een tijd dat we voortdurend spreken over Burgerparticipatie en Verbinden.

Terecht dat naast het CDA ook andere fracties, waaronder de coalitiepartijen VVD en CU, heel kritisch gereageerd hebben op de uitwerking tot nu toe. Veel reparatiewerk dus. Dat is jammer, want de tijd die daarmee gemoeid gaat, kan niet besteed worden aan andere bouwplannen voor de woningen die we wel hard nodig hebben in de Krimpenerwaard.