04 juni 2021

CDA akkoord met nieuwbouw Schoonhovens College en sporthal De Meent

De gemeenteraad heeft ingestemd met nieuwbouw van het Schoonhovens College en sporthal De Meent in Schoonhoven-Noord, hoewel dit ongeveer 10 miljoen euro duurder uitpakt dan eerder begroot. Hierdoor is er veel minder geld beschikbaar voor de nieuwbouw van andere (basis)scholen, om te beginnen voor ‘De Ark’ en ‘Kiezel en Kei’ in Bergambacht, ‘De Kromme Draai’ in Ammerstol en ‘De Krullevaar’ in Schoonhoven. Door de 10 miljoen extra voor het Schoonhovens College is er geen geld meer voor deze basisscholen, die vanaf 2026 moeten worden vernieuwd.

Het CDA heeft, samen met SGP en ChristenUnie, een motie ingediend die het college oproept om de nieuwbouw van de scholen die de komende jaren aan vervanging toe zijn, onverkort te laten doorgaan. Daartoe moet, bij het opstellen van de begroting 2022, in de meerjarenraming extra geld worden vrijgemaakt. Deze motie is unaniem aangenomen.

De gemeenteraad stemde ook unaniem in met de bouw van een tijdelijke sporthal voor de scholen en sportverenigingen die nu van De Meent gebruik maken. Oorspronkelijk wilde het college deze hal op het sportveld naast de Willem de Zwijgerschool zetten, maar na stevig verzet van omwonenden en diverse partijen in de raad, waaronder het CDA, is gekozen voor het parkeerterrein van de voormalige Plus in Schoonhoven-Noord. De hal wordt later ook gebruikt voor tijdelijke vervanging van enkele andere sportzalen in Schoonhoven en, na verplaatsing, ook in andere kernen.

Foto: Het Kontakt