23 februari 2018

CDA Krimpenerwaard presenteert uitgewerkte zorgparagraaf

21 maart zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad en alle partijen hebben hun plannen voor de toekomst van de gemeente vastgelegd in een verkiezingsprogramma. In de Krimpenerwaard valt op dat het CDA veel aandacht besteedt aan de gemeentelijke Wmo-zorg en de jeugdhulp. Waar andere partijen niet verder komen dan enkele steekwoorden en nauwelijks inhoudelijke speerpunten noemen, geeft het CDA een concrete uitwerking van hoe het de jeugdhulp en Wmo-zorg in de Krimpenerwaard wil verbeteren.

De Krimpenerwaard besteedt ongeveer 1/3 van zijn uitgaven (uw geld) aan het 'Sociaal Domein'. U kent ze vast: veel (kwetsbare) inwoners maken gebruik van huishoudelijke hulp of aanpassingen in huis, omdat zij het zonder deze voorzieningen niet meer zelfstandig zouden redden thuis. Ook maakt ongeveer 10% van de kinderen gebruik van een vorm van jeugdhulp. En juist in deze jeugdhulp zijn door de bezuinigingen zoveel problemen, zoals problematische wachtlijsten, te weinig jeugdpsychiatrie en het functioneren van 'Veilig Thuis'. Het CDA Krimpenerwaard vindt het belangrijk om duidelijk aan te geven op welke manier het de problemen in de zorg aan wil pakken. Vandaar deze zorgparagraaf.

Opvallend is dat het CDA ook antwoord geeft op de vraag hoe de gemeente vorm kan geven aan een meer preventieve aanpak en hoe er vroeg kan worden ingesprongen op problemen om verergering van deze problemen te voorkomen. Het CDA Krimpenerwaard is van mening dat het huidige sociale team te reactief reageert en pleit ervoor om veel kleinschaliger in dorpen en wijken te werk te gaan met wijkteams of netwerkteams. Een dergelijke structuur zorgt ervoor dat problemen daadwerkelijk vroeg gezien worden en dat er, waar nodig, actie op ingezet kan worden.

Meer uitwerkingen staan in de zorgparagraaf van het CDA. Het 'sociaal domein' is namelijk een groot beleidsterrein en omvat ook: het toeleiden naar werk voor mensen met een 'afstand tot de arbeidsmarkt', de veranderingen bij de sociale werkplaats, aangepast vervoer voor leerlingen, gehandicapten en ouderen, dagbesteding en ondersteuning voor mensen met een psychische of verstandelijke beperking, bestrijden van eenzaamheid, ondersteuning van de mantelzorgers, zorg voor leerlingen die thuiszitten i.p.v. naar school gaan, en zo nog veel meer.

Geen aandacht voor zorg in kieswijzers
Het is opvallend dat er in de twee kieswijzers voor de Krimpenerwaard geen enkele vraag is opgenomen over de gemeentelijke Wmo-zorg of over de jeugdhulp. Maar wat moet je kiezen als je het belangrijk vindt dat de gemeente Krimpenerwaard de zorg voor ouderen (o.a. huishoudelijke hulp, aanpassingen in huis) belangrijk vindt of de ondersteuning van mensen met een psychische of verstandelijke handicap? Dan heb je niets aan gemeentelijke kieswijzer van de Krimpenerwaard. Als u deze onderwerpen belangrijk vindt, dan zullen de kieswijzers u dus niet helpen bij uw keuze.

Download de zorgparagraaf hier.