23 december 2021

CDA steunt uitwerking plannen gemeentehuis

De gemeenteraad heeft dinsdag 21 december 2021 in meerderheid ingestemd met het collegevoorstel om de plannen voor een nieuw gemeentehuis verder uit te werken. Door de strengere duurzaamheidseisen voor overheidsgebouwen (minimaal label C in 2023) heeft het college nagedacht over de toekomstige huisvesting. De CDA-fractie is altijd erg kritisch geweest, maar door een aantal aanpassingen in het voorstel heeft onze fractie ingestemd met het voorstel.

Een nieuw gemeentehuis voor 25 tot 30 miljoen euro. Voor veel inwoners zal dit klinken als een geldverslindend prestigeproject. Toen het college bijna twee jaar geleden met dit plan kwam, stuitte het ook bij onze fractie op veel weerstand. Zo werd er begin van dit jaar op initiatief van onze fractie een second opinion uitgevoerd. Want op basis van één onderzoek van één bureau kun je zo’n groot besluit niet nemen.

De second opinion concludeerde dat één gemeentehuis inderdaad de beste optie is als je het financiële plaatje en de voor- en nadelen naast elkaar legt. Maar het nuanceerde het onderzoek ook op een aantal punten. De optie om de twee huidige gemeentehuizen in Stolwijk en Lekkerkerk te behouden en te verbouwen moesten we niet direct afschrijven.

Zo is op initiatief van ChristenUnie en CDA verder onderzoek gedaan naar twee opties: 1) de twee huidige locaties Stolwijk en Lekkerkerk behouden en 2) nieuwbouw op één locatie. Behoud van de vier huidige gebouwen is onhaalbaar. Niet alleen vanwege het slechte energielabel waardoor de medewerkers in de winter in de kou zitten en zomers de airco vol moet draaien, maar ook omdat het heen-en-weergereis voor overleggen onpraktisch is en de jaarlijkse lasten veel hoger zijn dan die van één nieuwe locatie.

De resultaten van het laatste onderzoek kwamen een paar weken geleden binnen. Belangrijk om te weten is dat beide opties een flink financieel (verbouw)plaatje hebben en verschillende voor- en nadelen. Bij het behoud van Stolwijk en Lekkerkerk moet er in Lekkerkerk een flink stuk worden bijgebouwd.

Het heen-en-weergereis wordt minder, maar blijft. Daarnaast zijn deze twee locaties dan niet te gebruiken om bijvoorbeeld woningen te bouwen, en daaraan is grote behoefte. De kosten in vergelijking met nieuwbouw ontwijken elkaar niet veel, maar de jaarlijkse lasten bij nieuwbouw zijn lager.

In de fractie is uitgebreid gesproken over dit dossier. Nemen we niet een te groot financieel risico, zeker met de huidige bouwprijzen en onzekere financiële tijd? Tegelijkertijd zal het nog jaren duren voordat de palen de grond in gaan. Uitstel zou weinig helpen. Alles afwegende hebben we als fractie unaniem besloten om in te stemmen met het voorstel, maar dan wel op een aantal voorwaarden.

Voorwaarden:

  1. Go/no go-momenten: als raad zullen we stevig de vinger aan de pols moeten houden om oplopende kosten te voorkomen. Zo hebben we – samen met CU, VVD en VGBK – go/no go-momenten voorgesteld waardoor de (nieuwe) raad bij overschrijdingen van het budget of bij te groteske plannen op de rem kan trappen.
  2. Begeleidingsgroep raad: vanuit de raad blijft een aantal raadsleden nauw betrokken bij de plannen en het proces.
  3. Herontwikkeling bestaande locaties: samen met de CU, VVD en VGBK vinden we dat op de oude locaties woningbouw voor starters en ouderen prioriteit heeft. Voor die laatste groep heeft het CDA gepleit voor woonzorgvormen, waarbij zelfstandig wonen en zorgfaciliteiten kunnen worden gecombineerd.
  4. Overheid dichtbij: met het verdwijnen van de fysieke kantoren in vier kernen wordt voor veel inwoners de fysieke afstand naar de gemeente groter. Onze al langer gekoesterde wens om servicepunten in de grote kernen te plaatsen wordt meegenomen in de plannen. Het is belangrijk om als gemeente je gezicht te blijven laten zien en bereikbaar te blijven voor digitaal minder vaardigen en minder mobiele inwoners.
  5. Communicatie: het CDA vindt dat de communicatie vanuit de gemeente tot nu toe geen voldoende verdient. Daar is dus werk aan de winkel!

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.