28 september 2020

Grondeigenaren wantrouwen provincie: snel om tafel over natuurplannen

CDA-raadslid Kees Larooij roept de Stuurgroep Veenweiden Krimpenerwaard op om snel om tafel te gaan zitten met grondeigenaren van wie gronden een natuurbestemming hebben gekregen. Veel grondeigenaren wantrouwen de aanpak van de provincie. Zij moeten die natuurgronden zelf onderhouden, maar vangen met hun plannen telkens bot bij de provincie; sommigen hebben al drie versies van een natuurplan ingediend. En nu dreigt de provincie met onteigening van gronden die vaak al generaties in de familie zijn. Mensen voelen zich bedreigd en bedrogen en vragen zich af of de provincie doelbewust de boel vertraagt om de gronden in eigendom te verkrijgen. Heeft de provincie wellicht voor de verre toekomst stiekem heel andere plannen met het gebied? Dit voedt de onzekerheid, de somberheid en het wantrouwen bij de grondeigenaren.

De CDA-fractie heeft intussen schriftelijke vragen gesteld over de stagnerende voortgang. Al bij de vaststelling van het bestemmingsplan en het inrichtingsplan in maart 2019 vond de fractie dat er sprake was van een studeerkamerplan en stemde daarom tegen. Nu, anderhalf jaar later, blijkt haar zorg terecht. De gesprekken tussen stuurgroep en grondeigenaren moeten leiden tot herstel van vertrouwen en vervolgens tot haalbare en betaalbare natuurplannen, ook om enorme financiële tegenvallers voor provincie en gemeente te voorkomen. Want bij doorzetten van de onteigening moet de overheid zelf de natuurgebieden inrichten én onderhouden. En dat belooft weinig goeds voor de belastingdruk in onze gemeente.

Schriftelijke vragen