30 januari 2019

Inbreng CDA-fractie bij debat over nieuw coalitieakkoord

Spreektekst tijdens raadsvergadering van 29 januari 2019, uitgesproken door Jan Dekker

Collega-raadsleden, leden van het college, meneer de formateur, meneer de voorzitter,

Het is goed voor de gemeente Krimpenerwaard dat er vanaf vandaag een college is die op dit moment kan rekenen op een meerderheid van 18 zetels. Dat mijn fractie het jammer vindt dat het deze raad niet bij meerderheid uiteindelijk is gelukt om het college eens flink op te schudden doet hieraan niet toe en af.

Het gepresenteerde collegeprogramma is ietsje meer concreet dan het programma dat wij vorig jaar in deze raad bespraken er zijn twee opmerkelijke wijzigingen:

Allereerst mogen wij vaststellen dat er een paragraaf is toegevoegd die heet "Behoud menselijke maat van de dienstverlening". Dat is een positief iets. Het doel en de gehanteerde termen komen ons bekend voor. Wat ons betreft mag het doel inmiddels wel wat scherper worden geformuleerd, zoals: ''Terug naar de menselijke maat van de dienstverlening op alle fronten''. Aan het benoemen van dit belangrijke onderwerp zien we ook de hand van Lokaal op 1 en meen ik ook in de portefeuilleverdeling te mogen zien dat mevrouw Hofman hier zelf uitvoering aan mag geven. Wij verwachten wel mevrouw Hofman dat u overige enige maanden, laten we zeggen voor de vakantie, kunt aankondigen dat het bijvoorbeeld niet meer nodig is dat onze bewoners uit bijvoorbeeld Krimpen aan de Lek en Schoonhoven voor een bezoek aan het gemeenteloket af moeten reizen naar Stolwijk. Als ik de formulering in het akkoord goed lees, proef ik voor die situatie nog veel weerstand bij uw nieuwe partners en zie ik door mijn oogwimpers nog mijn vinnige debatten terugkomen met uw nieuwe collega Sleeuwenhoek die hier al helemaal geen voorstander van is.

De tweede wijziging is van groot belang en dat betreft de verstedelijkingsopgave van 200 ha. Langs de wig die dit dossier in de raad slaat en waarin het gevaar aanwezig is van verdere polarisatie in deze raad, heeft immers de formatie van de heer Elzinga plaatsgevonden. Coalitiepartijen zijn voor de verstedelijking van 200 ha. Oppositiepartijen vinden dit een slecht niet doordacht plan en wat de provincie en burgers ervan vinden laat zich raden. In ieder geval begrijpen zij het niet en zullen zij zich ook verbaasd afvragen 'hoe kan dit eigenlijk'? Immers elke partij in deze raad heeft beloofd om als goed rentmeester te zorgen voor de Krimpenerwaard. Hieronder in ieder geval te verstaan een gezonde stevige groei van 3.000 woningen, goede verbindingen en gezonde kernen. En nu 200 ha verstedelijking waarbij de verantwoordelijke wethouder Boere heeft opgemerkt dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van 10.000 extra woningen? Dit valt niet te rijmen.

Dat de collegepartijen het met dit onderwerp moeilijk hebben is wel duidelijk: men schuifelt wiebelig op het pad van "hoe kunnen we het rooskleuriger voorstellen" 200 ha in het raadsbesluit heet ineens maximaal 200 ha. Hierin de suggestie besloten dat het ook makkelijke weleens 100 ha ofzo zou kunnen zijn. Dat is echt niet waar, immers wethouder Boere ging niet voor minder zo sprak zij. En in de uitwerking van het bod spreken we plotsklaps over de versterking van de kernen en behoud van groen. Wie begrijpt dit nog? Ieder relatie met onze woonvisie, kernenbeleid, concept-retailbeleid wordt al of niet bewust niet eens gelegd. Welnu, het raadsbesluit van 200 ha verstedelijking met max. 10.000 woningen, conform de toelichting van de verantwoordelijke wethouder, is gewoon het besluit en u kunt dat mooier willen verpakken en er een prachtige strik om heen willen doen, maar het door niemand gevraagde cadeautje van 200 ha en max. 10.000 woningen blijft hetzelfde en we vragen ons allemaal af welke ongewenste cadeautjes volgen er nog?

Laat het duidelijk zijn, het CDA Krimpenerwaard is voorstander van een betere of nieuwe verbinding, maar vindt het onzin dat je om dit gerealiseerd te krijgen extreem zou moeten groeien.

Jammer, vooral Lokaal op 1 en D66, dat u zich hiervoor wel leent. De D66-fractievoorzitter verantwoordelijk voor de D66-inbreng in het coalitieakkoord heeft gezegd dit zelf als kiezersbedrog te zien en treedt af op een cruciale moment: namelijk voor de ondertekening van het akkoord. Dat doe je niet zomaar en de CDA-fractie begrijpt dit en bedankt haar voor de duidelijke reactie. Aan zulke collega's heb je wat.

Het komt mij voor, meneer de voorzitter, dat dit college, de coalitiepartijen en zeker ook hun individuele raadsleden erg hard zullen moeten werken aan het herstel van vertrouwen met onze inwoners en zich daarbij wel erg moeten realiseren dat dat alleen kan als je ook geloofwaardig opereert.

Meneer de voorzitter, het zal u duidelijk zijn dat het CDA niet zal instemmen met het vernieuwde coalitieprogramma en dat wij niet helemaal gerust zijn dat de door de heer Elzinga uitgevoerde reparatie inderdaad gaat leiden tot een sterker en hersteld bestuur voor onze gemeente. Wel blij met de menselijke maat die zijn intrede gaat doen in het collegedenken, dat sluit aan bij het CDA-denken: eerst de bewoner, dan de kern en dan de gemeente.

Wij wensen wel een sterk bestuur en zullen daarom ook als constructieve lokale CDA-partij op verschillende dossiers onze bijdrage aan een sterker bestuur blijven leveren.

Tot slot: de CDA-fractie zal blijven opkomen voor de belangen van al onze bewoners en hiertoe ook voortdurend de samenwerking zoeken met de andere fracties in deze veelkleurige raad en met het college.

Ik dank u wel.

Jan R. Dekker