26 april 2018

Lintjesregen: Ria Bode Lid in de Orde van Oranje Nassau!

Vandaag mochten 13 inwoners van de Krimpenerwaard een lintje ontvangen. Herman, Jan, Cobie, Paul, Jos, Peye, Marco, Ria, Elly, Gerrit, Marinus, Koen en Effien kregen vandaag in Het Cultuurhuis in Krimpen aan de Lek de onderscheidingen opgespeld.

Het CDA Krimpenerwaard feliciteert en bedankt deze personen voor hun tomeloze inzet - soms al decennia lang - voor de samenleving in de dorpen en steden van onze gemeente Krimpenerwaard. Als vrijwilliger bij de sport-, muziek-, of kerkelijke vereniging zijn zij de kampioenen van Nederland en onmisbaar voor onze samenleving! Niet voor niets worden vrijwilligers het 'cement van de samenleving' genoemd.

Ria Bode-Vendrig

In het bijzonder feliciteren we Ria Bode-Vendrig met haar Koninklijke Onderscheiding! Ria is door het CDA Krimpenerwaard voorgedragen voor deze onderscheiding. Samen met de RK parochie Schoonhoven, de Vrouwen van Nu afd. Bergambacht en de SWOB/V is de aanvraag ingediend.

CDA Bergambacht en Krimpenerwaard
Ria is tussen 1994 en 2015 zeer actief geweest voor het CDA Bergambacht. Van 1994 tot 1998 was Ria actief in de fractieondersteuning, waarna ze in 1998 commissielid (sociale zaken) werd. Van 2002 tot 2006 mocht Ria raadslid zijn in de gemeenteraad. Ook daarna bleef Ria zich in zetten voor de afdeling als bestuurslid/secretaris en in de fractieondersteuning. Ria heeft altijd oog gehad voor de kwetsbaren in de samenleving. Haar vermogen om ook anderen te enthousiasmeren voor het CDA zorgde er mede voor dat er altijd voldoende personele bezetting aanwezig was bij het CDA Bergambacht. Van 2006-2011 was zij namens de CDA-afdelingen in de Krimpenerwaard lid van het Algemeen Bestuur CDA Zuid-Holland. Ook was ze in dezelfde periode lid van de regiobestuur CDA Krimpenerwaard (voor de herindeling).

''Een grote kracht van Ria is haar relativeringsvermogen waardoor schijnbare complexe vraagstukken behapbaar werden. Met humor en dossierkennis stelde Ria op innemende wijze verschillende zaken aan de orde. Haar secretariële activiteiten in het bestuur zorgden voor structuur en betrouwbare opvolging. Haar humorvolle aanpak en veelal schaterende lach zorgde ervoor dat het leek bleef.'' (Jan Dekker)

CDA-Vrouwenberaad Zuid-Holland
Ria was naast haar activiteiten voor het CDA Bergambacht ook actief als penningmeester van het CDA-Vrouwenberaad Zuid-Holland (van 2005-2012). Naast haar werkzaamheden als penningmeester zette zij zich in voor het organiseren van excursies en bijeenkomsten. Ook bezocht zij regelmatig lokale afdelingen om hen te ondersteunen en de band te versterken.

Vrouwen van Nu, RK parochie Schoonhoven en SWOB/V
Naast al haar inzet voor het CDA is Ria op meerdere terreinen actief:
- Voor de afdeling Bergambacht van de Vrouwen van Nu heeft Ria zich tussen 1995 en 2000 ingezet voor de Provinciale Reiscommissie van Zuid-Holland. Op dit moment is Ria nog steeds actief in de bezoekcommissie.
- Binnen de Rooms-Katholieke parochie van Schoonhoven is Ria actief als lid van het kerkkoor en bezoekdame.
- Voor het SWOB/V (Stichting Welzijn en Ondersteuning Bergambacht/Vlist) verricht Ria al zes jaar informerende huisbezoeken bij ouderen. Sinds twee jaar schrijft ze ook levensboeken voor ouderen.

Ria, van harte gefeliciteerd met deze welverdiende Koninklijke Onderscheiding!