07 november 2019

Meer investeren is mogelijk en nodig!

Afgelopen dinsdag verschenen de politieke reacties (in 250 woorden) op de begroting voor 2020 in Het Kontakt. Lees hieronder de inbreng van de CDA-fractie.

De gemeente Krimpenerwaard heeft een sluitende begroting en dat is mooi. De werkelijkheid is nog gunstiger dan het college laat zien. De forse extra inkomsten vanuit het Rijk - o.a. voor de jeugdzorg - en de verkopen van de Eneco-zijn niet meegenomen. Er is dus ruimte om meer te investeren in de samenleving en verenigingen.

Wat het CDA Krimpenerwaard betreft, wordt er meer geld uitgetrokken voor de bestrijding van drugsoverlast en voor woningbouw voor jongeren en ouderen. Passend en op schaal bouwen, zodat onze inwoners van jong tot oud hun 'thuis' in de Krimpenerwaard kunnen behouden. Als jongeren niet wegtrekken, betekent dit ook dat winkels, (sport)verenigingen, scholen, etc. hun deuren niet hoeven te sluiten. Ook wil het CDA Krimpenerwaard direct investeren in het herstructureren van de diverse winkelgebieden en het (financieel) blijven ondersteunen van verenigingen die zo ongelofelijk belangrijk zijn voor de kernen.

We blijven ons verbazen dat de coalitie de toeristenbelasting en de havengelden op het hoge niveau wil houden. Deze belastingen zijn notabene door de VVD-wethouder met 52% en 43% verhoogd en zijn fors hoger dan in omliggende gemeenten.

Het CDA Krimpenerwaard staat voor een snellere en betere bereikbaarheid van de gemeente: of het nu gaat om het aanvragen van een traplift, het zoeken van een nieuwe baan, of een vergunning voor een dakkapel; de gemeente zal werk moeten maken van goede en duidelijke communicatie. Dat vraagt om een verandering in denken: denken vanuit én met de inwoner. Daarnaast blijven we werken aan het openen van gemeenteloketten in de grotere kernen.