10 maart 2018

Onnodig gesleep met ouderen met dementie voor dagopvang

Op dit moment is er in Schoonhoven geen dagopvang voor mensen met een indicatie dementie. In de grootste kern van onze gemeente is al lange tijd behoefte aan een dergelijke voorziening, die de broodnodige verlichting geeft aan het thuisfront.

In de huidige situatie gaan de meeste mensen naar Bergambacht of naar Haastrecht, maar er is bijvoorbeeld jarenlang één persoon wekelijks naar Ouderkerk a/d IJssel gebracht. Vijf à zes dagen per week wordt door vrijwilligers mensen met dementie heen en weer gereden naar de dagopvang. Voor het thuisfront, dat het meestal toch al zwaar heeft, vormt het organiseren van dit vervoer een extra belasting.

De ouderenbonden van onze gemeente dringen er regelmatig bij de wethouder (Sleeuwenhoek) op aan om dagopvang voor deze groeiende groep in Schoonhoven te faciliteren. Dit is tot nu toe echter steeds afgewimpeld met een verwijzing naar "de markt". Op dit moment is Fundis, de moedermaatschappij van onder meer de Vierstroom, bereid om te helpen bij de realisatie van een dagopvang. Zij hebben de vraag gesteld of er in Schoonhoven een geschikte locatie is.

Tijdelijke locatie aan de Spoorstraat
Overleg tussen de ouderenbond en andere betrokken partijen leverde op dat het voormalig zorgcentrum aan de Spoorstraat een prima optie zou zijn om snel een dagopvang te realiseren. Het gebouw staat leeg, is geschikt voor het doel en is eigendom van de gemeente. Weliswaar is het gebouw onderdeel van een ontwikkelingsplan voor het gebied aan de noordkant van de Spoorstraat, maar voorlopig zou het goed kunnen worden gebruikt als dagopvang. Voor de langere termijn kan dan naar een meer definitieve locatie worden gezocht.

Het CDA steunt het initiatief van de ouderenbonden en zal er bij de wethouder op aandringen hieraan mee te werken. Dit sluit aan op het verkiezingsprogramma van het CDA dat het beleid erop gericht moet zijn om de dagopvang zo veel als mogelijk in de eigen kern moet laten plaatsvinden.