10 november 2021

Grote onvrede over nieuwe regeling ophalen oud papier

De verenigingen in de Krimpenerwaard die oud papier en karton ophalen, hebben grote onvrede over de nieuwe regeling die de gemeente met ingang van januari wil invoeren. Die plannen gaan, aldus de verenigingen, ten koste van hun inkomsten. Ze vinden ook dat de gemeente zulke hoge eisen stelt aan de honderden vrijwilligers dat het bijna onmogelijk is om daaraan te voldoen. Verder klagen ze over de gebrekkige communicatie van de gemeente; ze voelen zich voor het blok gezet.

Het CDA Krimpenerwaard heeft op basis van de onvrede bij de verenigingen het college van Burgemeester en Wethouders om uitleg gevraagd. De fractie becijfert na eigen onderzoek dat de verenigingen door de nieuwe regeling jaarlijks samen 20.000 tot 30.000 euro aan inkomsten missen en bovendien driejaarlijks per club tussen de 1000 en 6000 euro moeten uitgeven aan verplichte cursussen voor hun vrijwilligers.

De verenigingen voelen zich onder druk gezet door Cyclus en vinden dat de gemeente daarin meegaat. In Schoonhoven hebben de voetbalclub en de atletiek- en trimvereniging Avantri laten weten te stoppen met het ophalen van oud papier, dat de gemeente ook nog zonder overleg op een andere dag wil laten doen.

Diverse andere verenigingen die door het CDA Krimpenerwaard zijn benaderd maken zich eveneens grote zorgen over de werkwijze van de gemeente en de gevolgen van de nieuwe regeling voor hun inkomsten.