14 november 2021

Op excursie in de Berkenwoudse driehoek

In de Krimpenerwaard komt de komende jaren 2.250 hectare nieuwe natuur. Binnen het programma Veenweiden Krimpenerwaard werken provincie, gemeente, hoogheemraadschap, agrarische partijen en natuur- en recreatieorganisaties samen, met als doel het agrarische cultuurlandschap en de natuurwaarden te behouden en te ontwikkelen.

Om de eigen kennis over de materie te verbreden en te verdiepen heeft de CDA-fractie zaterdag 13 november aan de hand van Maarten Breedveld een rondgang gemaakt door de Berkenwoudse Driehoek. Maarten Breedveld is regiohoofd Veenweiden bij het Zuid-Hollands Landschap. Deze organisatie koopt en onderhoudt natuurgebieden en maakt ze voor iedereen toegankelijk. Onze gids blijkt een bevlogen natuurman die het gebied goed kent en ons tijdens de wandeling van anderhalf uur door het gebied volstopt met feiten en feitjes waardoor zelfs de niet-natuurmensen in ons gezelschap een goed beeld krijgen van de intensieve werkzaamheden in en voor dit mooie polderlandschap.

Zo bevinden we ons op historische grond. De eendenkooi Kooilust is namelijk in 1934 de eerste aankoop van het Zuid-Hollands Landschap. Verder leren we van de pitrus die op vochtige plekken groeit, zoals in moerasachtig gebied. En van schraalland, zeer oud boerengrasland met een slappe bodem. Maar ook van de nadelen van hoge bomen en struiken, heel geschikt als uitvalsbasis van roofvogels als de buizerd en dus minder geschikt als weidevogelgebied.

Aan het eind van de wandeling danken we Maarten hartelijk en vertrekken we in onze auto’s, terug naar Bergambacht, Haastrecht, Schoonhoven, Stolwijk en Lekkerkerk. Maarten pakt de fiets; hij woont in Rotterdam.