30 juli 2018

Procesgang plaatsing Skaeve Huse in Bergambacht wekt verbazing

Foto: Het Kontakt

Onlangs heeft het college van de gemeente Krimpenerwaard haar voornemen kenbaar gemaakt voor het plaatsen van twee Skaeve Huse in Bergambacht aan de Veerweg.

Het CDA heeft veel begrip voor de bewoners van Dijklaan Oost die, nu deze woonwijk feitelijk net is afgerond, met deze plaatsing geconfronteerd worden. Het CDA acht het van groot belang dat een belangrijk besluit als deze, waarvan verwacht kan worden dat dit veel vragen oproept, vooraf gegaan wordt door een tijdig en correct overleg- en informatieproces met de belanghebbenden. Het CDA vraagt het college daarom om meer uitleg met betrekking tot de keuze voor de locatie, gegeven de vakantieperiode een langere periode om de bezwaarschriften in te dienen en de behandeling van dit onderwerp in de raadscommissie vergadering in september. Dit laatste geeft de bewoners tevens de gelegenheid om hun zorgen met de raadsleden te delen door van de inspreekmogelijkheid gebruik te maken.

Het CDA onderschrijft het nut van een Skaeve Huse maar wil meer inzicht hebben in de overwegingen van het college met betrekking tot de locatiekeuze. Duidelijk moet ook worden op welke wijze bewoners begeleid worden en bij wie de omwonenden terecht kunnen als er sprake is van overlast.