04 april 2019

Raad akkoord met gebiedsbod

Dinsdag 2 april heeft de gemeenteraad ingestemd met het inbrengen van een gebiedsbod richting het MIRT-overleg met als doel om de keuze voor een tweede oeververbinding op de variant bij Krimpen aan de Lek te laten vallen. Het CDA Krimpenerwaard stemde tegen het gebiedsbod omdat de bereikbaarheidseffecten niet in beeld zijn gebracht terwijl het hier wel over een bod van 25 tot 40 miljoen gaat. Ook de participatie door de inwoners op deze gebiedsvisie vonden wij onvoldoende. CDA is overigens in principe wel voorstander van een oeververbinding, mits voldoende in samenspraak met de inwoners ingepast èn aantoonbaar effectief voor de bereikbaarheid. Dat je als gemeente hierin financieel participeert, is logisch. Maar hoe je als gemeente dit geld "verdient", is aan de gemeente; hierover kun je hoogstens eisen aan de Provincie met het bod meegeven.

De spreektekst - uitgesproken door ons raadslid Kees Larooij - in eerste termijn:

1: Het bod en 2: de keuze.

1: Het bod
Voor ons ligt een 78 pagina's tellend concept-document onder de titel "studie gebiedsbod Krimpenerwaard". Verwezen wordt naar diverse eerder gedane studies die uitkomen op: "er moet iets gebeuren in en aan de Krimpenerwaard om in de toekomst de leefbaarheid op peil te houden". CDA ziet dit rapport dan ook als een visie naar gewenste ontwikkelingen ten bate van onze eigen gemeente. Zoals het document zelf samenvat: "Ambitie van het bod is bij te dragen aan een duurzame toekomst van de Krimpenerwaard en, waar mogelijk, bij te dragen aan versterking van de omliggende regio." en: "Deze scenario's dragen bij aan een leefbaarder, duurzamer en toekomstbestendiger Krimpenerwaard". En wie kan daar tegen zijn?

Deze criteria stonden echter niet in het afweeglijstje voor de keuze tussen Oost en Oost-Oost, dus daar zal het niet aan bijdragen. Of je moet het hebben van de redeneerlijn dat de versterkte verbindingen tussen steden en platteland bijdragen aan het geheel.

CDA Krimpenerwaard beschouwt dit gebiedsbod als een input-document voor de nog te maken woonvisie 2030 - 2050 van de gemeente Krimpenerwaard.

Relevant voor de oeververbinding is wel dat becijferd wordt dat het mogelijk moet zijn om aan de ontwikkelingen zoals geschetst in het gebiedsbod geld over te houden: tussen de 25 en de 40 miljoen Euro. En dat is wèl een relevant gegeven voor de oeververbinding. Het raadsvoorstel rept echter niet over het aanbieden van geld. Dus kennelijk is dat nu nog iets dat wat impliciet boven de markt hangt.

25 tot 40 miljoen inzetten voor een oeververbinding, zou samen met Krimpen aan den IJssel kunnen leiden tot een financiering van pakweg 60 miljoen Euro; 10% van de geraamde kosten van de oeververbinding Oost - Oost. Voor een infrastructuurproject is dat een niet ongebruikelijk percentage. Maar collega's, 40 miljoen is heel veel geld! Om een beeld te schetsen: vier jaar lang de complete gemeentelijke inkomsten van de OZB. Of ruim vijf jaar lang alle uitgaven van leefbaarheid, sport en cultuur. Ook ruim vier jaar lang alle huidige uitgaven voor verkeer en vervoer.

2: De keuze
CDA Krimpenerwaard heeft altijd gesteld voor een oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk te zijn, mits die ook daadwerkelijk helpt voor een snellere verbinding met de A16. En mits die oeververbinding ook daadwerkelijk in samenspraak met betrokken inwoners goed zal worden ingepast in het landschap. Later in het jaar willen we daar inhoudelijk op terug komen. In ieder geval vóór we ons als gemeente gaan binden aan intenties tot aanleg.

Iedereen weet dat de locatie bij Feijenoord bij de gemeente Rotterdam favoriet is. De kans dat daarop de keuze komt te liggen is dus reëel. Graag willen we uitspreken dat àls de keuze op de Oost komt te liggen, er hier toch de komende tijd stevig wordt doorgepakt op de verbeterde verbinding tussen Krimpenerwaard en A16. Belangrijk voor werk en veiligheid. Dit geldt dan op de korte termijn met kleinschalige maatregelen maar ook voor de langere termijn is het CDA van mening dat er ingezet moet worden op een structurele verbetering van de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard. Ook na een eventuele keuze voor de Oost houdt het bereikbaarheidsvraagstuk hier niet op.

Kortom: het gebiedsbod is een positief geschreven verhaal over de toekomst van de Krimpenerwaard; input voor de nog te maken woonvisie 2030 - 2050 en ook input voor de Omgevingsvisie. Maar onvoldragen als serieus bod aan de MIRT-partners; het zal gelezen worden als: daar valt 40 mio te halen. CDA Krimpenerwaard is van mening dat je heel goed moet weten wat je aan het doen bent als je een impliciet bod doet van 25 tot 40 miljoen euro. Een bod doen op infrastructuur waarvan je niet weet of je daarmee wel geholpen gaat zijn, dat is echt een brug te ver