05 maart 2019

Succesvol bezoek CDA-gedeputeerde Adri Bom-Lemstra aan de Krimpenerwaard

Vrijdag 1 maart jl. was er een goede ontmoeting met Adri Bom, CDA-gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland. Adri heeft onder andere wonen in haar portefeuille en natuurlijk zijn we met haar in gesprek gegaan over de voorstellen van het college ten aanzien van het bouwen van een oeververbinding en de - in onze ogen onterechte - koppeling van een extra woningbouw opgave van 4.000 tot wel 10.000 woningen.

We waren eerst te gast op het nieuwe natuureiland de Zaag bij Lekkerkerk. In de huidige studies is hierbij de aanlanding van de zogenaamde Oost-Oost-verbinding voorzien. Dat de huidige gebruikers hier niet blij mee zijn moge duidelijk zijn, temeer dat het overleg met de gemeente hierover nauwelijks heeft plaatsgevonden. De gedeputeerde vertelde ons dat de oeververbinding een stevige relatie heeft met extra woningbouw die niet stopt bij 10.000 woningen. Zij noemde zelfs een aantal van 300.000 woningen voor de gehele provincie. Zij acht daar ons gebied niet geschikt voor en dat beeld komt zeker overeen met de lijn die de CDA-fractie hierover heeft getrokken.

Natuurlijk is er wel een probleem met de verkeersverbinding en moet er wat met de Algera-corridor gebeuren, zo vertelde ons ook John Kruiswijk van het gelijknamige bedrijf waar we ook een bezoek hebben gebracht. Vooral in de middag is er sprake van veel vertraging voor het verkeer vanuit het Rijnmondgebied, wat voor de firma Kruiswijk een belangrijk afzetgebied is. En natuurlijk, het wordt steeds drukker. Als CDA-fractie beamen wij dit beslist en behalve hierover te spreken in de raad is dit ook een punt van grote aandacht in onze ontmoetingen met onze mensen bij de Provinciale Staten en Tweede Kamer.

De presentatie en rondleiding bij Kruijswijk laten zien dat een prachtig familiebedrijf een mooie organisatie heeft neergezet waarbij maatschappelijk ondernemen en circulair denken een krachtig onderdeel is van de bedrijfsvoering. Al  met al een zeer constructieve ontmoeting met Adri Bom en we wensen haar veel succes met haar lijsttrekkerschap voor de Provinciale Staten!