16 juli 2018

Terugblik raad 11 juli: jaarrekening, jeugdgemeenteraad, verbindingsweg N210

Jaarrekening
CDA heeft aangegeven het mooi te vinden dat er geld over is gebleven op de begroting van 2017! Formeel is dit incidenteel geld; en dus dient het een incidentele bestemming te krijgen. Het lijkt overigens wel een beetje structureel dat we geld over houden en dat we ooit structureel bedoeld dat geld in de pot algemene middelen willen stoppen. Dat laatste vindt het CDA niet logisch! Graag hadden wij een deel van het overgebleven bedrag gebruikt om het subsidieplafond voor 2018 te verhogen voor verenigingen en stichtingen; denk bijvoorbeeld aan de welzijnsstichtingen. Dan kan het geld worden voorbestemd voor die mensen die het hardste nodig hebben. Helaas redde een motie van het CDA het niet...

Waar we als CDA ook een aanpassing op hebben voorgesteld was het in de jaarcijfers verwerkte beleidsvoorstel om af te zien van een fietstunnel onder de N210 in Bergambacht. Daar is het CDA het zeer mee oneens. Veilig fietsen en doorstroming van wegverkeer is super belangrijk! Niet alleen in Bergambacht, maar op vele plaatsen vereist het steeds drukker wordende wegverkeer dat er maatregelen worden genomen om de veiligheid te vergroten. Heel gebruikelijk is dan dat partijen, zoals de Provincie en de gemeente, die ieder een eigen verantwoordelijkheid hebben met elkaar samenwerken aan gezamenlijke projecten. Niet alleen samenwerken maar ook samen betalen; logisch. Daarom heeft het CDA samen met de collega's van de SGP voorgesteld om het indertijd door de Raad van Bergambacht vastgelegde geld voor de fietstunnel in BAB niet in de algemene middelen te stoppen, maar te reserveren voor het gezamenlijk opzetten en financieren van projecten die de veilige doorstroming van auto en fietsverkeer bevorderen.

De coalitie van VGBK, VVD, D66 en CU vond beide aanpassingen niet nodig en wilde het geld in de pot "algemene middelen" stoppen. De motivatie hiervoor was dat, als er later een concreet voorstel zou liggen, er altijd wel geld voor beschikbaar gesteld kon worden. Een gemiste kans om als overheid duidelijk te maken dat je verenigingen, organisaties en ook verkeersveiligheid belangrijk vindt. Enfin, wat in ieder geval nooit meer gezegd kan worden is dat "er geen geld is". Er zijn miljoenen gestopt in de pot algemene middelen; dus geld kan niet meer de beperkende factor zijn; goede plannen, daar gaat het om.

Motie Jeugdgemeenteraad
Verschillende gemeenten in Nederland kennen een kinder- of jeugdgemeenteraad. In een aantal voormalige gemeente van de gemeente Krimpenerwaard was al zo'n jeugdgemeenteraad. Al langere tijd was er de wens om dit weer op te pakken, al is er nog discussie over de precieuze vorm en leeftijdsgroep van deze jeugdgemeenteraad. Het CDA diende tijdens de raadsvergadering een motie in om de jeugdgemeenteraad nieuw leven in te blazen, in welke vorm dan ook. Het is namelijk belangrijk om de jeugd te betrekken bij de (lokale) politiek, dat ze leren over de democratie en ze daar op een speelse manier kennis mee te maken. De motie werd unaniem aangenomen door de raad. De griffie (ambtelijke ondersteuning gemeenteraad) gaat samen met de raad, scholen, jeugd- en jongerenwerk en de Klankbordgroep Jongeren aan de slag en komt nog voor 1 maart 2019 met een breedgedragen plan.

Motie verbindingsweg N210
Een goed en concreet plan is het aanleggen van de missende verbindingsweg tussen de Lekdijk (locatie industrieterrein de Zaag) en de ten noorden daarvan liggende rotonde in Krimpen aan de Lek. Hier is ook door vele bedrijven èn ook het Hoogheemraadschap om gevraagd. Een groot bijkomend voordeel zou zijn dat het aanleggen van deze weg een effectieve maatregel is om het grote kruispunt onderaan de Algerabrug te ontlasten. Minder file dus naar Rotterdam. In een motie riepen CDA en SGP op om met spoed met een plan van aanpak te komen om dit project te gaan aanpakken. Het leek ons toch echt heel goed haalbaar dat zo'n plan van aanpak (van een paar A4-tjes) er zou liggen vóór 1 oktober. Wethouder Bening van D66 raadde die motie echter af omdat het volgens hem niet haalbaar zou zijn op zo'n korte termijn. (....) We hebben vervolgens verzocht om zo snel mogelijk de ingekomen brief van de bedrijven op de agenda te zetten van de commissievergadering. Dan kan daar worden besproken wat de opdracht aan het college wordt om alsnog de planontwikkeling gericht op uitvoering van deze weg snel aan te pakken. Naschrift: een vergelijkbare motie in Krimpen aan de IJssel werd gelijktijdig wel aangenomen.

Motie vangen en doden knobbelzwanen
Dierbaar Krimpenerwaard (Saskia van Rooy) bracht heel kort voor de vergadering een motie in waarbij zij opriep om de Provincie aan te spreken op haar voorgenomen beleid om de jachtmogelijkheden tegen zwanen te vergroten. Wrede en barbaarse methoden worden nu mogelijk gemaakt. Zij gaf verder aan dat het met de schade ten gevolge van zwanen best mee viel. CDA stemde - evenals SGP - tegen deze motie, omdat CDA in de motie geen onderbouwing aantrof van de werkelijk voorgestelde tekst. Ook ontbrak enig zicht op de redenen die de Provincie dan wel zou hebben. Hoewel CDA tegen dierenleed is, zijn we ook tegen niet onderbouwde moties en al helemaal als daar een suggestie van uitgaat dat jagers brute slachters zijn die plezier hebben in dierenleed. Achteraf de stukken op de website van de Provincie lezend zijn wij blij dat we tegen deze motie hebben gestemd.