23 februari 2018

Terugblik raadsvergadering 20 februari

De laatste vergadering van de raad van de Krimpenerwaard in deze samenstelling. Een aantal belangrijke punten op de agenda ter bespreking en te beslissen.

Bestemmingsplan landelijk gebied
Het Bestemmingsplan Landelijk gebied van de voormalige gemeente Nederlek vertoonde nogal wat grijze plekken. Daar waar dubbele bewoning van boerderijen al generaties lang aan de orde was met verschillende huisnummers was dat in het nieuwe plan niet meer mogelijk. Onze woordvoerder Kees Larooy heeft voor de beoordeling van dit plan verschillende bezoeken op locatie gehad en een aantal amendementen ingediend. Wethouder de Wit begreep ook hieruit dat het plan gewoon nog niet gereed was voor besluitvorming en heeft het raadsstuk van de agenda gehaald. Een last minute beslissing, heel vervelend voor weer een aantal insprekers voor dit punt en de knagende onzekerheid voor hen en andere betrokkenen.

Begrotingswijziging RDOG
Een heikel politiek onderwerp bleek de begrotingswijziging RDOG. Dit is de gemeenschappelijke regeling die de uitvoering verzorgd voor de algemene en gemeenschappelijke gezondheidszorg, incl. de jeugdzorg. De forse overschrijding van meer dan € 2.000.000,- is voor het college aanleiding geweest om deze begrotingswijziging niet goed te keuren. De verantwoordelijke wethouder Sleeuwenhoek gaf eerder aan dat zij dit collegestandpunt niet deelde maar wel verdedigt. Hoe complex kunnen zaken zijn. Haar partij de VGBK stemde ook tegen. Het voorstel zelf kreeg steun met vanuit het CDA de uitgesproken zorg dat de RDOG zijn financiën niet op orde heeft en dat de ontwikkelingen bij deze organisatie echt nauwlettend gevolgd moet worden.

Toekomstvisie Krimpenerwaard
Het plan van aanpak voor de toekomstvisie van de Krimpenerwaard is uiteindelijk unaniem aanvaard. Jan Dekker bracht namens het CDA in dat het opstellen van een visie van groot belang is voor onze gemeente ook om op de Rijksagenda te komen voor de benodigde ondersteuning van het realiseren van de visie. Hierbij past zeker ook de opmerking dat door het ontstaan van de gemeente Krimpenerwaard een vraagstuk als dit kan worden opgepakt, samen met Krimpen aan de IJssel en de provincie Zuid Holland en met medewerking van het Hoogheemraadschap.

Motie vreemd aan de orde van de dag
Als CDA-fractie hebben wij middels een 'Motie vreemd aan de orde van de dag' aandacht gevraagd voor de mantelzorger die door de gemeente Krimpenerwaard is aangeslagen voor de leges betreffende de begrafenis van de overledene waar hij voor heeft gezorgd. Weliswaar lijkt het er sterk op dat de regels goed zijn gevolgd, maar dat de menselijke maat uit het oog verloren is in deze kwestie. In een pittige debat tussen onze fractievoorzitter en wethouder Boere is dit ook duidelijk tot uiting gekomen. Politiek gezien was het opvallend dat alleen de VGBK en met hen GBS de wethouder in het debat steunden. Steunbetuigingen van de andere fracties voor het standpunt van de wethouders werden tijdens deze raad niet gegeven. De fractie heeft de motie ingetrokken in de hoop dat de wethouder inderdaad tot een coulance regeling komt en de raad hierover zal rapporteren