17 juni 2017

Gemeenschappelijke commissievergadering over de Voorjaars- en Kadernota (14 juni 2017)

Afgelopen woensdag werden in een gezamenlijke vergadering van alle raadscommissies (Ruimte, Algemeen Bestuur en Samenleving) de Voorjaars- en de Kadernota besproken.

Voorjaarsnota

Ie voorjaarsnota wordt over financiële en (eventuele) beleidsmatige afwijkingen gerapporteerd en betreft het lopende begrotingsjaar. De mutaties leiden tot een toename van het begrote positieve resultaat over 2017 tot 2, 75 mln. EUR. Een deel van de mutaties (uitgaven) wordt aan de gemeenteraad van 29 juni voor akkoord voorgelegd; deze passend in het beleid:

·         Een krediet van EUR 280.000 beschikbaar te stellen voor de aanschaf en het plaatsen van 660 zonnepanelen op diverse gemeentelijke panden;

·         Een aantal investeringen voor het beheer van de openbare ruimte.

·         Een onttrekking van EUR 40.000 aan de reserve personeel ten behoeve van de viering van het 10-jarig bestaan van Lansingerland voor alle personeelsleden.

Het CDA zal in de Gemeenteraadsvergadering van 29 juni instemmen met de Voorjaarsnota. Wel wil het CDA nader met het college in gesprek over de toename in Lansingerland van het aantal bijstandsgerechtigden. Het antwoord op onze technische vragen daarover, vonden wij onbevredigend, daar het college de instroom van asielzoekers als één van de redenen opvoert. Wij vinden het onbevredigend omdat wij het college een jaar geleden in een breed aanvaarde motie hebben opgeroepen ‘asielgerechtigden sneller te helpen integreren via betaald werk’ en wij deze week van het college te horen hebben gekregen dat de evaluatie van de aanpak pas in september met de gemeenteraad wordt gedeeld, terwijl de evaluatie wel gereed is. Wij hebben er bij de portefeuillehouder, Ankie van Tatenhove, op aangedrongen de resultaten vóór het zomerreces met de raad te delen. De portefeuillehouder heeft toegezegd hierin te willen voorzien door middel van een extra presentatieavond.

Tot slot hebben wij, naar aanleiding van het overzicht in de Voorjaarsnota van aankondigde werkzaamheden, aandacht gevraagd voor de herbestrating en herinrichting van de Bleiswijkse Dorpstraat. De huidige bestrating en inrichting, met geul bij de stoeprand, leiden tot onveilige situaties, vooral als auto’s fietsers passeren. Wij zullen dit via de Commissie Ruimte nader aan de orde stellen.