17 juni 2017

Gemeenteraad over Verbonden Partijen (15 juni 2017)

Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijk organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft. Voorbeelden zijn het Bedrijvenschap Hoefweg, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Veiligheidsregio Rotterdam –Rijnmond en Eneco.

Het CDA stemde in met de geactualiseerde factsheets over de Verbonden Partijen. Deze factsheets geven kernachtig weer wat het bestuurlijke en financieel belang van de gemeente is (incl. eventueel op stapel staande veranderingen) en hoe de vertegenwoordiging is geregeld. Ten aanzien van Eneco heeft het CDA opgemerkt dat het risicoprofiel niet zonder meer als ‘laag’ beschouwd kan worden. Immers, Eneco is gesplist in netbeheer aan de ene kant en een commerciële tak (energieleveranties) aan de andere kant. Dit vraag om herziening van de gemeentelijk positie als verbonden partij. Een complex vraagstuk, waarover de Raad binnenkort (gedurende de zomer) nader wordt geïnformeerd.

Ook stemde de raad in met een aantal jaarstukken en zienswijzen van de gemeenten daarop. Besluitvorming over jaarstukken van BLEIZO heeft de gemeenteraad aangehouden, omdat een deel van de relevante stukken niet tijdig met de Raad kon worden gedeeld.