24 juni 2020

Amendement op vervolgonderzoek ontwikkelopgave Bleizo-West

In de raadsvergadering donderdag 18 juni is er op initiatief van het CDA een amendement met algemene stemmen aangenomen over een belangrijke toevoeging op de Bestuurlijke vervolgopdracht Bleizo-West door de gemeenteraad.

Bij de gezamenlijke bijeenkomst van de gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer - op 29 januari 2020 - zijn de aanwezige raadsleden met elkaar in gesprek gegaan over de uitkomsten van een gehouden onderzoek over het gebied Bleizo-West. Er zijn conclusies opgemaakt welke richting we moeten geven aan de ontwikkelopgave voor dit gebied nabij het OV-knooppunt station Lansingerland-Zoetermeer. Voor de ontwikkeling van het gebied wordt gedacht aan een mix van bedrijven, wonen, voorzieningen, onderwijs en leisure.

Er is tijdens deze bijeenkomst echter ook nadrukkelijk gesproken over de mogelijke vestiging van universitair-wetenschappelijke instellingen en onderzoeken in relatie met o.a. voeding, gezondheid en duurzaamheid. Met de kennis van bedrijven en instellingen die in de gemeente Lansingerland en Zoetermeer gevestigd zijn biedt de vestiging van universitair-wetenschappelijke instellingen en onderzoeken de mogelijkheid tot verdieping en verbreding en nationale-en internationale versterking van onze gemeenten.

Het CDA heeft met een amendement de mogelijke vestiging hiervan aan de ontwikkelopgave toegevoegd. Het was goed te constateren dat alle andere partijen ook het belang van deze aanvulling inzien en het amendement van harte ondersteunden.

Frans  Ammerlaan, CDA raadslid