19 april 2021

Bericht van Marnix van Rij

Beste leden,

Mijn eerste opdracht als interim-partijvoorzitter is de evaluatie van het gehele proces richting de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart jl. Het is tijd voor reflectie en evaluatie. Het is goed om processen en uitslagen te analyseren. Hiervan kunnen wij leren en met de aanbevelingen bouwen aan de toekomst.

Stap 1 in het proces van evaluatie is het instellen van de evaluatiecommissie. Ik ben blij u deze week te laten weten dat er een brede commissie is gevraagd met mensen die vertrouwd zijn met het CDA, scherpe denkers zijn en ervaring hebben met (onderdelen van) het gehele proces richting de TK-verkiezingen.

Liesbeth Spies is bereid het voorzitterschap van de commissie op zich te nemen.

Aangezien een aantal commissieleden nog toestemming moet krijgen om deze nevenfunctie te aanvaarden zal ik hun namen op een later tijdstip bekend maken.

Opdracht

Opdracht van de commissie is om zowel de aanloop naar de verkiezingen als de uitslag te evalueren. In de evaluatie worden processen rond kandidatenlijst, opstellen verkiezingsprogramma, lijsttrekkersverkiezingen en leiderschapswissel, campagne en duiding van de uitslag betrokken.

De commissie is gevraagd in korte tijd haar resultaten op te leveren. De evaluatie zal compact van aard zijn. Dat betekent dat de evaluatie zelf ook kort, krachtig en kernachtig tot stand moet komen.

Leden betrekken

De commissie zal ook de leden betrekken bij de evaluatie. Over de wijze waarop dit gaat gebeuren zal de commissie u in een nader bericht informeren. De reeds door de provincie opgehaalde evaluaties worden hierbij meegenomen.

Wat betreft het tijdpad: de commissie is gevraagd begin juli het eindrapport klaar te hebben en de aanbevelingen te presenteren.

Ik wens de commissie succes bij haar werk.

Met vriendelijke groet,

Marnix van Rij