11 december 2017

BESTEMMINGSPLAN GROENZOOM

In de gemeenteraad van november heeft de raad een beslissing genomen over het bestemmingsplan ‘Groenzoom’ . Het nu oude bestemmingsplan vas ouder dan 10 jaar en moest daarom vervangen worden. (Na 10 jaar moet een bestemmingsplan herzien worden. Dit is wettelijk zo geregeld)

Met het vaststellen van dit plan is het nu mogelijk voor de scouting in Berkel om een nieuw onderkomen te realiseren. Het CDA is daar erg blij mee. Deze mooie locatie bied veel mogelijkheden voor de activiteiten van de jongeren en het ligt op een prettige afstand van de woonwijken zodat het goed te bereiken is. Wij wensen het bestuur en alle betrokkenen veel succes en sterkte toe bij de bouw van hun nieuwe onderkomen.

Naast de scouting bied dit plan nu ook de ruimte voor een Lansingerlands initiatief; Het plaatsen van het historische tolhek. Dit hek heeft tussen Berkel en Rodenrijs en Pijnacker gestaan en men moest hier Tol betalen wilde je door het hek. Een mooie toevoeging aan het cultureel erfgoed van Lansingerland.    Het plaatsen van maximaal 3 uitkijktorens is nu ook mogelijk, ambulante standplaatsen voor bijvoorbeeld een friet- of ijskraam zijn ook mogelijk en het realiseren van een bed en breakfest bij de Kleihoogt 1 maakt dit nieuwe bestemmingsplan mogelijk. Dit zijn een aantal voorbeelden van ontwikkelingen die nu mogelijk worden.

Tijdens de raadsvergadering heeft het bedrijf Van der Voort nogmaals ingesproken, om hun bezwaren tegen dit plan kenbaar te maken. De raad heeft na overleg met elkaar besloten dat de antwoorden en inspanning van de wethouder en ambtenaren, voldoende aanleiding geven, om het volste vertrouwen te hebben, dat de belangen van het bedrijf Van der Voort, op een juiste manier behartigt worden.

Tijdens de vergadering is het amendement ‘gezinshuis’ mede door het CDA ingediend. Hiermee wordt planologisch mogelijk gemaakt, dat naast het al bestaande gezinshuis, op de hoek Noordersingel-Pastoor Verburghweg, een voorziening kan komen, waar jongeren vanaf 18 jaar, die nog niet geheel zelfstandig kunnen wonen, kunnen wennen aan het zelfstandig wonen, met nog enige begeleiding van de professionals van het naastgelegen gezinshuis. Wij vinden dit een waardevol initiatief voor de samenleving opgestart vanuit de bewoners. Dat is waar het CDA voor staat; De overheid moet alleen die dingen doen die het individu of een groep van individuen niet aankan. Geef de maatschappij de ruimte. Het subsidiariteit principe van het CDA komt hierin mooi naar voren. Wij wensen de initiatiefnemers veel succes met het realiseren van dit onderkomen.

Het amendement is aangenomen en door bijna alle partijen ondertekend. Alleen Partij Neeleman stemde tegen.

Gert-Jan van den Bogerd