04 juli 2020

Betaalde ov voor oudere minima

In de commissie samenleving van 2 juli is er gesproken over wie in de gemeente Lansingerland vanuit gemeenschapsgeld een ov-schipkaart aangereikt krijgt. Dave Bergwerff deed het woord voor het CDA.

Zoals gemeenteraadslid Dave Bergwerff al in de commissie van februari heeft aangegeven is het CDA het eens dat oudere minima gratis met het openbaarvervoer kunnen reizen. Dit in het kader van eenzaamheid bestrijden.

Gratis OV voor alle minima kan volgens Bergwerff leiden tot de situatie waarbij iemand zonder werk die gebruik maakt van alle beschikbare regelingen indirect meer inkomsten heeft dan iemand die wel werkt. Werken loont daardoor voor sommigen niet. Mensen die vanuit een bijstandssituatie gaan werken zouden er op achteruit kunnen gaan. Dit wordt ook wel de werkloosheidsval genoemd. Als CDA’er vind Bergwerff dat mensen met een inkomen tot en met 120% van het minimum veel worden geholpen en daar staat hij dan ook zeker achter. Deze hulp uitbreiden met een gratis ov-chipkaart vindt Bergwerff te ver gaan.

Tot slot geeft Bergwerff aan dat een gratis OV-chipkaart natuurlijk niet gratis is. Dit wordt bekostigd met gelden die we ook aan andere doeleinden kunnen besteden verteld hij. Dit is gemeenschapsgeld, in dit geval van de samenleving van Lansingerland. Het CDA gelooft niet in een 'gratis' OV voor alle minima. Dit zal beperkt worden tot enkel de ouderen.