12 april 2021

Bezorgdheid CDA over jeugdzorg in de regio

Afgelopen donderdag maakte het CDA Lansingerland in de commissievergadering samenleving bekend dat de gemeenteraad zich wat haar betreft zou moeten buigen over de jeugdzorgambities van het college. Het CDA Lansingerland is al langere tijd bezorgd over de jeugdhulp in Lansingerland, waarin het college samenwerkt met 14 andere gemeentes. Weliswaar ‘scoort’ de gemeente best aardig als het gaat om de kosten, maar het college laat keer op keer blijken geen beeld te hebben van de deugdelijkheid van de aanbieders. Daarom pleit het CDA Lansingerland al tijden voor een betere screening van aanbieders.

Waarom is sturing op het aanbod zo belangrijk voor het CDA?

Kinderen en gezinnen willen niet dat het aanbod van zorg bepalend is voor het aanbod. Toch is het nog altijd betrekkelijk eenvoudig een zorgaanbieder te worden met een aantrekkelijk businessmodel. De gemeente heeft namelijk de plicht zorg te bieden als die wordt gediagnosticeerd. Er is de laatste tijd veel aandacht geweest voor aanbieders van therapieën voor jeugd-GGZ, ADHD, dyslexie en stoornissen in het autistisch spectrum, waarbij aanbieders zelf screenen, diagnosticeren en behandelen.

Gemeenteraad

Het CDA Lansingerland wil dat kinderen en gezinnen worden geholpen met zinvol aanbod dat zo effectief en efficiënt mogelijk wordt ingezet, ook omdat het college verplicht is uiteindelijk met belastinggeld alle gaten te dichten, ook voor andere gemeenten in de gemeenschappelijke regeling. Ondanks dat het CDA Lansingerland al maanden vragen stelt over strakkere sturing op aanbod en financiën, ziet zij echter nog altijd weinig beweging bij het college. Het aantal aanbieders, welke zorg zij leveren en hoe de kwaliteit hiervan geëvalueerd wordt: het college maakt niet duidelijk hoe het zit. CDA duo-raadslid Frank Buijs: “Heeft de wethouder weet van de problematiek van het ondeugdelijk aanbod? Hoe ziet zij de beste weg voorwaarts? Wat kunnen we verder nog besparen? We krijgen het nog altijd niet te weten, reden dat we nu de raadsvergadering van 22 april vragen hierover een besluit te nemen.”