01 november 2021

Bleizo West: een brug te ver

Tijdens de Raadsvergadering heeft de meerderheid van de Raad als richtinggevend kader besloten dat er bij station Lansingerland – Zoetermeer, werknaam Bleizo-West, een woonwijk mag verrijzen van 4000-6000 woningen en 100.000-150.000 m2 bedrijven en voorzieningen. Een vierde B dus, want dit zijn meer woningen dan er in de hele kern Bleiswijk staan. Om dit op een relatief klein areaal te bereiken komt er een wijk die in Lansingerland zijn weerga niet kent. Het zal woondichtheden kennen die gebruikelijk zijn in de drukste stadswijken van Amsterdam en krijgt door de inklemming tussen HSL (op een viaduct), snelweg A12, 380KV stroomleiding, de spoorlijn Den Haag-Utrecht en de nabijgelegen distributiecentra van grote supermarkten te maken met uitdagingen die we in Lansingerland niet gewend zijn. Het CDA heeft tegen dit plan gestemd. Hiervoor hebben we diverse redenen. De eerste reden is dat wij een andere visie hebben met dit gebied. Wat ons betreft geeft de ligging bij het station en vlak bij het Horti Science Park een unieke kans om een campus te creëren met hoogwaardige innovatieve bedrijvigheid, kennisinstituten en onderwijs gerelateerd aan Horti Science, gecombineerd met huisvesting voor studenten en arbeidsmigranten die werkzaam zijn in de glastuinbouwsector in Lansingerland en de vele distributiecentra die zijn verrezen langs de A12. De tweede reden om tegen dit plan te stemmen ligt in het gegeven dat er nog veel te veel onzekerheden zijn om nu al een richtinggevend kader voor deze wijk vast te stellen. Zo is dit op dit moment dé locatie voor windenergie in Lansingerland. De gemeente is vanuit een afgesloten convenant met de Provincie en andere gemeenten verplicht om voldoende turbines voor 12MW te realiseren. Er is nog geen enkel uitzicht op een concrete plek waar deze windopgave dan wel kan worden ingevuld en gezien de eisen die gelden voor locaties waar windturbines mogen komen zal het ook erg ingewikkeld zijn om een andere geschikte locatie te vinden. Ook is er nog niet gesproken met ProRail over geluidswerende maatregelen bij de HSL (in de rest van de gemeente duurde een oplossing hiervoor circa 10 jaar), niet met Rijkswaterstaat over een woonwijk direct naast de A12, niet met Tennet over een woonwijk vlakbij het 380KV hoogspanningsstation en de 380 KV stroomleiding, niet met de GGD over wat al deze omgevingszaken doen met de volksgezondheid van mensen die in deze wijk komen wonen en welke maatregelen hiervoor eventueel nodig zijn. Ook financieel is nog bijna niets uitgezocht en is niet duidelijk of Zoetermeer bereid is 50% bij te dragen bij financiële tekorten bij het bouwen van deze wijk, iets waar Lansingerland door de slechte ervaringen uit het verleden goed op zou moeten letten. Kortom: zelfs als deze woonwijk wil, dan is het zorgvuldig om eerst uit te zoeken of het wel kan voor je een richtinggevend kader vaststelt. Voor het CDA was dit alles in ieder geval voldoende reden om tegen te stemmen. Wij gaan er van uit dat zodra alles goed is uitgezocht, ook de rest van de Raad andere keuzes gaat maken. Wij zullen er scherp op letten dat gevoelige gebieden zoals de Kruisweg niet vanuit dit plan bij Bleizo ineens met windturbines in de achtertuin worden geconfronteerd.

Foto bron: AD-Zoetermeer