16 januari 2022

Bouwen in Bleiswijk met behoud dorpskarakter

Masterplan woningbouwlocaties Lange Vaart en Merenweg in Bleiswijk

Het CDA Lansingerland heeft in 2019 een bespreekpunt ingebracht genaamd: 'Bouwen van woningen in Bleiswijk is urgent'. Nu, drie jaar later is die kernboodschap nog exact hetzelfde, aldus commissielid Charles van Harn (CDA). Charles geeft aan dat het CDA blij is met het masterplan dat er nu ligt. 'Het is duidelijk dat er nog een en ander aan bijgesteld en geschaafd kan worden'. Het CDA vindt het belangrijk dat het eigen karakter van Bleiswijk terugkomt in het plan. Het is daarom volgens Charles van Harn een goede ontwikkeling dat Lange Vaart en Merenweg een dorpse uitstraling krijgen in een eigentijdse groene jas, dat past bij Bleiswijk en haar inwoners.

Ten aanzien van de Lange Vaart wil het CDA de genoemde vijf bouwlagen verwerpen. Dit gaat ten koste van het dorpse karakter. De CDA-fractie stelt dan ook voor om de appartementgebouwen in het gebied Lange Vaart te bouwen met maximaal vier bouwlagen, waarvan de vierde laag dan terugliggend wordt gebouwd. Ook zou het CDA graag zien, in verband met de dorpse uitstraling, dat de appartementen met schuine daken worden gerealiseerd.

We moeten starten met bouwen en parallel hieraan de verkeersoplossingen realiseren. Niet op elkaar wachten maar tegelijkertijd aanpakken.