18 juni 2020

CDA kiest nieuwe partijleider

Aan het stadhouderloze tijdperk bij het CDA komt binnenkort een einde. Het CDA kiest de nummer 1 voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2021.

Het CDA bouwt aan de toekomst van Nederland, aan een land met een zij aan zij maatschappij. Het zoekt een nieuwe nummer 1 die benaderbaar is en inspireert. Die als gezicht van de partij met anderen wil bouwen aan een samenleving waarin er aandacht is voor elkaar, waarin mensen tot hun recht komen en waarin het goed en veilig leven is. Het CDA zoekt een nummer 1 met lef en een hoopvolle visie op een sterk Nederland. Die vooropgaat bij het bouwen aan het land dat wij door willen geven.

Sollicitatieprocedure geopend

De sollicitatieprocedure voor het lijsttrekkerschap is geopend. Nog voor de zomer mogen de CDA-leden stemmen over een nieuwe partijleider, die de leemte moet vullen die Sybrand Buma alweer een jaar geleden achterliet. Wopke Hoekstra, onze minister van Financiën, doet geen gooi naar het lijsttrekkerschap. Hij vindt zichzelf meer een bestuurder dan een beroepspoliticus. Hij gaf de partijtop al eerder te kennen dat ze rekening moesten houden dat hij het niet zou doen. Zowel bij een zogeheten enkelvoudige, als bij een meervoudige voordracht, wordt de procedure afgerond met een digitale stemming door de leden. Dit omdat het plannen en organiseren van een fysiek partijcongres vanwege Corona te onzeker is.
Partijvoorzitter Rutger Ploum vindt het nu het goede moment om dit te doen. ‘Mogelijke kandidaten waren de afgelopen maanden erg druk met het bestrijden van de Coronacrisis en de gevolgen ervan. En we gaan ook weer een intensieve herfst tegemoet. Daarna start de campagne al. Met deze timing kan onze nieuwe politiek leider zich in de zomer goed voorbereiden op het lijsttrekkerschap. En kunnen we samenbouwen aan het CDA-verkiezingsprogramma’, aldus Ploum.

Geen geringe eisen

De eisen voor het leiderschap zijn niet gering. Het CDA zoekt een lijsttrekker die zich thuis voelt bij het CDA als politieke beweging die tussen de mensen staat. Leiderschap tonen en visie zijn daarbij cruciaal, gericht op een herkenbare en onderscheidende (verander)agenda ten behoeve van een sterke samenleving. Niet op autoritaire of dwingende wijze maar open, verbindend, transparant, ondernemend, met lef en ontdekkend met bereidheid om te leren en te luisteren vanuit de netwerksamenleving. Met daarbij een appèl op mensen, niet op jij of ik, maar op het stimuleren van het ‘zij aan zij’ gevoel. De lijsttrekker van het CDA zal bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer de brede volkspartij die het CDA is een herkenbaar gezicht geven, is aansprekend voor de achterban en ook voor het electoraat in het algemeen. De nieuwe partijleider neemt het overtuigend op tegen de lijsttrekkers van andere partijen en zal direct in de schijnwerpers staan van de landelijke politiek.

Nummers 1

De gedoodverfde favoriet -nu Wopke Hoekstra heeft afgezien van een gooi naar het lijsttrekkerschap- is Hugo de Jonge.  In een video waarmee de sollicitatieprocedure voor geopend werd verklaard, plaatste  CDA-voorzitter Rutger Ploum grote nummers 1 bij het Haagse ministerie van Financiën (Hoekstra’s kantoor) en in Rotterdam, waar De Jonge woont. Ploum bezocht ook Volendam, waar hij een 1 achterliet voor Mona Keijzer. Haar ambities voor het partijleiderschap zijn verdrukt geraakt tussen het publicitaire geweld van de twee mannen. Ploum laat zien dat de partij haar niet is vergeten. Mona Keijzer gaat nog eens goed nadenken over het lijsttrekkerschap van het CDA. In een recent interview liet zij weten eerst nog te willen praten met mensen die ertoe doen in haar leven. De staatssecretaris van Economische Zaken, die een grote staat van dienst heeft, ging in 2012 ook al de strijd aan om het lijsttrekkerschap van de partij. Ze verloor toen van Sybrand Buma en kwam op plek twee van de CDA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Geen openlijk gevecht

Of het daadwerkelijk tot een verkiezing komt, is nog niet duidelijk. Bij de partijtop klinkt de meeste aarzeling. Veel bestuursleden houden desgevraagd de boot af. Op basis van anonimiteit uiten ze hun zorgen. Een lijsttrekkersverkiezing? Dan krijg je twee kampen, aldus een prominente CDA’er. Een lijsttrekkersverkiezing zal geen ramp zijn, maar je loopt het risico dat je er meer ongemak dan plezier aan beleeft. Percepties en beelden in de media kunnen er mee aan de haal gaan. Van De Jonge is bekend dat hij liever geen openlijk gevecht om het partijleiderschap wil, een formule die sinds de bloederige tweestrijd tussen Lodewijk Asscher en Diederik Samsom bij de PvdA duidelijk aan populariteit heeft ingeboet. Een gekozen lijsttrekker heeft echter wel meteen mandaat van de partij. Als soeverein minister van Financiën leek Hoekstra de beste papieren te hebben voor het partijleiderschap, maar het is De Jonge die sinds de coronacrisis vol in de schijnwerpers staat. Niet alleen wordt hij volgens onderzoek van I&O Research inmiddels bijna net zo hoog gewaardeerd als Rutte, ook is zijn naamsbekendheid -een cruciale factor bij verkiezingen– de afgelopen maanden gestegen van 53 procent naar 83 procent. Op beide fronten scoorde hij beter dan Hoekstra, die dan wel weer de steun van de bevolking geniet voor zijn harde opstelling tegenover het om coronahulp vragende Zuid-Europa.

Solliciteren

Kandidaten moeten de komende tijd aangeven of zij een gooi willen doen naar het leiderschap van de partij. Solliciteren kan door een CV en een motivatiebrief binnen de sollicitatietermijn te sturen naar CDA-partijvoorzitter Rutger Ploum via [email protected]. De sluitingstermijn voor de sollicitatie is woensdag 24 juni om 12.00 uur. De stemming door de leden vindt plaats op maandag 6 juli 2020 vanaf 18.00 uur.