13 mei 2023

CDA Lansingerland akkoord met nog eens 150 flexwoningen, maar niet in de Noordpolder

Eind deze maand trekken de eerste Oekraïners en ‘spoedzoekers’ (bv. net gescheiden ouders) in de 150 flexwoningen die nu worden geplaats aan de Sporthoeklaan in Bergschenhoek. De afspraak was dat we nog een tweede locatie zouden ontwikkelen en daarover debatteerde de gemeenteraad deze week. Dit was de inbreng van Jan-Willem in het debat. Helaas lijkt de uitkomst te zijn dat een meerderheid van de gemeenteraad (minus D66, ChristenUnie en CDA) de Noordpolder kiest als locatie. Onbegrijpelijk. Veel partijen zijn bevangen door een collectieve bouwmanie en stoppen met nadenken zodra ze het woord woningnood horen. Jazeker, het CDA wil nog eens 5.500 woningen bouwen, van de Lange Vaart tot en met Wilderszijde en nog vele andere locaties, maar niet elke locatie is geschikt en we hebben ook nog groene ruimte nodig voor voldoende kwaliteit van leven.

Vz., klopt het, dat direct omwonenden van locaties waar mogelijk 150 flexwoningen worden gebouwd voor minstens 10 jaar, hier nog niet persoonlijk over geïnformeerd zijn? En ook niet zijn gevraagd om mee te denken? Op de gemeentelijke website staat bijvoorbeeld dat er vijf locaties in beeld zijn, maar ontbreken alle locaties in Bleiswijk, waarover we vandaag ook spreken. Ambtelijk zei men tijdens de beeldvormende avond: “Onze inwoners zijn toch tegen bouw, dat is logisch NIMBY-gedrag, dus ze mogen t.z.t. wel meepraten, maar liever niet te vroeg in het proces.” Vz., wat is dat nou voor houding? Maak nou gebruik van de gebiedskennis van onze inwoners. De heer Van Dijk was een prima voorbeeld, zoals hij ons opmerkzaam maakte op verkeersveiligheid en op de tijd die voorbelasting van een polderweg zou vragen. Start je te laat met het betrekken van omwonenden, dan mis je kansen en maak je brokken.  Dat zagen we vorig jaar ook aan de Hoeksekade.  Graag zie ik de excuses van het college aan onze inwoners tegemoet. Wat ons betreft gaat het college nu in gesprek met omwonenden de diverse locaties en komt het dan bij ons terug met een locatievoorstel.

Omdat ik merk dat de rest van de Raad al wel over locaties wil spreken, toch enkele inhoudelijke opmerkingen.

1. Merenweg (Bleiswijk). Het zal nog jaren duren voordat daar een complete wijk gebouwd wordt. Onder voorbehoud van inspraak, want we weten nog niets over de details en de (on-)mogelijkheden, zouden wellicht in de tussentijd Bleiswijkse jongeren naast Oekraïners al zeer geholpen zijn met mooie flexwoningen in dat gebied. Dat is op dit moment dus onze voorkeursvariant. En dat het een lopend project is, tsja, dat is Merenweg in Bergschenhoek ook. Wij denken dat dat een kwestie van slim plannen is, van de goede locatie zoeken in het grote gebied, van een evt. kortere tijdsduur en van circulair / verplaatsbaar bouwen.
  2. Wolfend (Bergschenhoek) is wat ons betreft een tweede optie. Minder wenselijk, omdat het net als de Sporthoeklaan ook in Bergschenhoek is, maar het onderzoeken waard. Bijvoorbeeld pal naast de Rabobank. Wij zien op het eerste gezicht ook geen probleem qua ontsluiting op het Wolfend.

Laat ik ook even heel duidelijk zijn waar het CDA Lansingerland geen draagvlak voor ziet:

1. Noordeindseweg: dat is een slecht idee. Dat een speculant (BPD) die tuinbouwgrond heeft gekocht is al erg genoeg. BPD zou je er een groot plezier mee doen, maar dit is agrarisch gebied, met ruimte voor veeteelt of tuinbouw, zo staat het in al onze beleidsstukken. Punt. Dus daar wil het CDA geen woningbouw. Nu niet, nooit niet, en ook niet via deze slimme salamitactiek. Lansingerland Home of Horti Science vraagt om keuzes en een rechte rug voor het behoud van voldoende hoogwaardig areaal.
  2. Ook de Hoeksekade vinden we niet logisch. Te dicht bij de bestaande locatie en bovendien moet dit wat ons betreft gewoon onderdeel worden van - wederom conform onze beleidsstukken - het Hoekse Park