12 december 2022

CDA Lansingerland brengt werkbezoek aan gloednieuwe blaashal HBR

De meeste inwoners van Berkel en Rodenrijs langs het sportpark Het Hoge Land rijden hebben de witte, bolle tent wel zien staan bij hockeyclub HBR. Afgelopen weekend werden de eerste competitiewedstrijden gespeeld in de gloednieuwe blaashal en dat was voor het CDA Lansingerland reden voor een bezoekje.

De fractieleden waren onder de indruk van de geleverde prestatie. “Met de inzet van heel veel vrijwilligers hebben ze deze blaashal de afgelopen weken opgezet en het is mooi om te zien hoe honderden kinderen uit onze gemeente hier nu zaalhockeyen”, aldus raadslid Dave Bergwerff. Samen met fractievoorzitter Jan-Willem van den Beukel feliciteerde hij voorzitter Jeroen Zwaard van HBR met de ingebruikname van de hal. “Doordat de hockeyclub nu een eigen hal heeft kunnen de andere hallen in de gemeente weer meer worden gebruikt door andere verenigingen.”

Volgens voorzitter Jeroen Zwaard waren het spannende weken. “De hal stond al even, maar de vloer werd pas aan de late kant geleverd. Maar wij zijn ontzettend trots op het resultaat. De ruim 1500 leden zijn er erg blij mee en we hebben deze blaashal kunnen financieren dankzij onze leden en sponsoren.” René Reuser, in het bestuur van HBR verantwoordelijk voor accommodaties, is net als zijn voorzitter ontzettend trots. “Dankzij de hulp van velen binnen de club hebben we dit voor elkaar gekregen. Om dit alles op te zetten en neer te leggen hebben we de hulp gehad van tientallen vrijwilligers. Die zijn echt onmisbaar in een club als deze.” De club heeft de afgelopen maanden met eigen middelen het complex verduurzaamd. Zwaard: “Deze zomer hebben we twee warmtepompen heeft laten installeren door Haitsema te Bleiswijk. Daarmee besparen we 90 procent gas met de 267 zonnepanelen die we al hebben liggen. Zo hebben wij de energiecrisis kunnen ondervangen.”

Het CDA Lansingerland vindt het belangrijk dat verenigingen de waardering krijgen die ze verdienen. Bergwerff: “Daarom hebben wij al eerder bepleit voor een stop op huurverhoging. Wij zijn nu zo’n beetje de duurste gemeente in de omgeving en dat is niet goed. Sportverenigingen, maar verengingen in het algemeen, zijn het cement van onze samenleving en die moeten wij koesteren. Daarom willen we de komende tijd met meer verenigingen in gesprek om te horen wat hun zorgen zijn. De gevolgen van alle crisissen raakt veel verenigingen. Of het nu een hoge energienota is of leden die de contributie nauwelijks kunnen betalen. Als gemeente moeten wij pal achter, naast en voor deze verenigingen gaan staan. Verenigingen die met mij in gesprek willen mogen mij mailen: [email protected].”