14 januari 2019

CDA Lansingerland start het jaar met een interessante bijeenkomst

Het thema van de nieuwjaarsbijeenkomst was “Effect van de Brexit op Lansingerlandse ondernemers en inwoners”. De bijeenkomst vond plaats bij het bedrijf Bunnik Plants, waar ook het bedrijf Bunnik Creations gevestigd is. Een hele mooie locatie bij een van de top-greenport bedrijven van Lansingerland. Een uitstekend gekozen locatie en bedrijf voor deze bijeenkomst, want Bunnik Plants is een kwekerij die net als veel andere Lansingerlandse bedrijven exporteert naar o.a. Engeland, en Bunnik Creations is een bedrijf wat internationaal handel drijft in de gehele wereld.

De aanwezigen werden welkom geheten door Fred Bunnik, een creatieve, inspirerende, innovatieve ondernemer, die samen met zijn broers Hans en Frans hun bedrijf Bunnik Plants de afgelopen jaren in Lansingerland heeft ontwikkeld tot een toonaangevend bedrijf. De huidige directie bestaat uit de volgende generatie Dennis en Thomas Bunnik. Bunnik Plants is een onderneming wat altijd zoekt naar duurzame oplossingen en daarbij duurzaamheid praktisch toepast.

Rein Buitenhuis, operationeel manager bij Bunnik Creations en Bunnik Plants, vertelde hoe hun bedrijf zich voorbereidt op de komende Brexit. Als bedrijf moet je je voorbereiden op diverse mogelijke scenario’s, de handel moet immers gewoon doorgaan. Doordat Bunnik Creations zowel exporteert en ook importeert en deze producten vervolgens ook weer exporteert, kwamen veel facetten van de internationale handel aan de orde. Bij de internationale handel speelt ook de handelsoorlog tussen de VS en China een rol. Aspecten die aan de orde kwamen waren mogelijk tijdverlies, kostenverhogend factoreen, bij reeds gemaakte afspraken komen de extra kosten voor rekening van de leverancier, in welke valuta zijn de prijsafspraken gemaakt en valutaschommelingen.

Vanuit de politiek waren er twee interessante sprekers die hun visie en aandachtspunten gaven over de naderende Brexit. Eveline Herben, staat nr. 10 op de CDA kandidaat-kieslijst voor de Europese verkiezingen, is internationaal lobbyist voor de Vereniging van Nederlandse Bloemenveilingen. In verband met grote belang voor de Nederlands sierteeltsector is ze nauw betrokken bij alle mogelijkheden en gevolgen van welke Brexit dan ook. Nederland trekt vooral op met Duitsland en Frankrijk omdat deze landen binnen de Europese Gemeenschap het meeste handel drijven met Engeland. Zij verwees ondernemers naar de website van het Ministerie van Economische Zaken, waar het Rijk ondernemers goed informeert over de Brexit. Karsten Klein, nr. 3 op de CDA kandidaat-kieslijst voor de Europese verkiezingen, is 8 jaar wethouder geweest in Den Haag en heeft in die hoedanigheid veel ervaring met het internationale speelveld. Vanuit de politiek werd duidelijk dat de naderende Brexit nog alle kanten op kan gaan, en het ook nog mogelijk is dat de Brexit niet doorgaat. Duidelijk is dat er in alle gevallen alleen maar verliezers zullen zijn.

Van de aanwezigen waren er diverse vragenstellers en er waren ook mensen die de sprekers aandachtspunten meegaven. Het aanwezige gezelschap was gemêleerd. Vanuit het bedrijfsleven ondernemers uit de tuinbouwsector, detailhandel en andere sectoren. Ook waren er naast vele CDA-leden diverse andere geïnteresseerde inwoners uit Lansingerland aanwezig.