13 december 2021

CDA-najaarscongres: Nog een lange weg te gaan, maar er gloort weer hoop!

‘Er is hoop en hoop doet leven. Voor mijzelf voelt het alsof ik de achterliggende maanden mocht voltooien wat ik in 2001 als partijvoorzitter abrupt en onvoltooid achterliet.  Het voelt als een nieuw begin’. Hiermee opende interim-partijvoorzitter Marnix van Rij het partijcongres van 11 december jl. met een moment van reflectie en vooruitzien. Van harte hoopt hij dat het CDA bij blijft dragen aan het bestuur van ons land waar ieder mens telt en waar we het goed hebben. Waar we vanuit oprechte betrokkenheid zorgen voor elkaar. Waar we ondernemend en innovatief zijn met het oog op de toekomst. Waar we alles doen om onze aarde en ons land leefbaar te houden. Waar we niet alleen economische groei meten, maar ook de groei van geluk. Van Rij: ‘Samen gaan we bouwen aan het Nederland van de toekomst. Samen kunnen we dat. En ik ben hoopvol over de cultuur in de partij. Met elkaar hebben we een bewustwordingsproces doorgemaakt hoe belangrijk een goede omgang met elkaar is. Wij zullen eerlijker moeten zijn, de moed moeten hebben om de zaken te benoemen die niet goed gaan en elkaar duidelijke feedback geven’.

Wij horen bij elkaar

Hans Huibers werd benoemd als nieuwe partijvoorzitter. In 1981 werd hij lid van het CDA, precies 40 jaar geleden, direct na de fusie. In 1984 werd hij voorzitter van het CDJA. Het waren, zo blikte hij terug, turbulente tijden. Lubbers wilde zijn karwei afmaken, maar ook het debat over de kruisraketten, dat dwars door de ziel van de samenleving en dús ook van het CDA ging. Hij benadrukte dat in de samenleving debatten op het scherpst van de snede moeten kunnen plaatsvinden, óók in het CDA. Huibers: ‘Daar moeten we niet krampachtig over doen, dat getuigt dat we een verbindende partij in het hart van de samenleving willen zijn. Omdat we die samenleving willen behouden. Omdat, ik zeg het graag Piet en Thomas Steenkamp na: wij bij elkaar horen. Wij horen bij elkaar, hoe actueel is die boodschap voor het huidige klimaat in onze maatschappij. Niet tegenover elkaar, geen polarisatie, maar mét elkaar, verbinding zoeken, bruggen slaan. Dan moeten we als partij ook het goede voorbeeld geven’.

Huibers benadrukte dat we hand moeten reiken naar al die initiatieven in de samenleving, vertrouwen in de mensen en hun oplossend vermogen moeten hebben en van daaruit de verbinding met onze vereniging moeten maken. Van buiten naar binnen. En binnen de partij moeten we op zoek gaan naar al dat onbenut potentieel, dat overal actief is maar die onze partij nog onvoldoende als inspirerende omgeving ervaart. Tenslotte richtte Huibers zich tot Marnix van Rij. ‘Wat een klus heb jij geklaard! Je bent acht maanden geleden begonnen de ziel weer terug te brengen in het CDA. Je hebt voor het nieuwe bestuur een situatie gecreëerd dat we een volgende fase in kunnen gaan. Ik wil je daarvoor namens alle CDA’ers ongelooflijk bedanken!’

Herstellen van de balans

Partijleider Wopke Hoekstra sloot het partijcongres af met een speech over het herstellen van de balans en zei dat het afgelopen jaar voor iedereen een zwaar jaar was. ‘Wij hebben nog een lange weg te gaan, maar er gloort weer hoop.  We hebben afgelopen weken en maanden ontzettend hard gewerkt aan het concept coalitieakkoord dat een stevig fundament legt onder de toekomst van ons land en ontzettend veel mooie CDA-punten bevat. Het bevat een prachtige basis voor een nieuw CDA. Voor een Nederland waarin we de balans herstellen. In het nieuwe kabinet zal het CDA zich anders opstellen. We formuleren scherper waar we staan en waarom we daar staan. Compromissen sluiten we vanuit onze CDA-idealen. Ons eigen geluid zal helder en herkenbaar zijn. We laten onze idealen niet ondersneeuwen door de waan van de dag. Een CDA dat trots is op het verleden en ambitieus naar de toekomst. Een CDA dat klaar is voor een nieuwe tijd, een nieuwe fase, een nieuwe balans’.

Hoekstra beloofde nog voor de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 alle provincies te bezoeken om gebaseerd op onze gedeelde idealen samen vol energie campagne te voeren en zei tot slot: ‘Het gaat erom dat we het samen doen, dat we luisteren, aan de slag gaan. Samen met de fractie en de nieuwe bewindspersonen zal ik alles doen wat in mijn vermogen ligt om onze CDA’ers in het hele land te steunen.  Ik heb het volste vertrouwen dat we samen ons land, onze gemeente en onze buurt weer in balans krijgen. Het is belangrijk dat iedereen meedoet. Net als al onze eigen CDA-politici die zich inzetten in alle gemeenteraden. Die links en rechts verbinden, die midden in de buurt staan, die de balans herstellen. Dat is waarom ik partijleider ben van de mooiste partij van Nederland. De partij die niet kiest voor tegenstelling, maar voor verbinding. Voor meedoen. Het CDA is de partij van de vooruitgang. Van de aandacht. Van het overbruggen van verschillen. Van de balans.