12 december 2022

CDA-Tweede Kamerlid Derk Boswijk haalt net op bij tuinders Lansingerland

De energietransitie en het water. Dat waren de twee centrale gespreksonderwerpen tijdens een bezoek onlangs aan twee tuinders door CDA-Tweede Kamerlid Derk Boswijk, gedeputeerde en voorzitter Greenport West-Holland Meindert Stolk en diverse raadsleden van het CDA Lansingerland. Het Kamerlid was onder de indruk van de stappen die er worden gezet ondanks tijden van tegenslagen.

Het eerste bezoek werd afgelegd aan zaadkwekerij MR Seeds, waar op innovatieve wijze komkommer-, tomaat- en paprikazaden worden gekweekt. Tijdens het bezoek bij de innovatieve onderneming deelden de jonge eigenaren Maikel van den Berg en Roy Persoon hun zorgen over de toekomst van de glastuinbouw. “Het gaat nu veel over energie, maar water zit in het vergeethoekje. De kaderrichtlijn water voor 2027 is dichtbij. Zonder water kunnen we simpelweg niet telen. In water zou meer geïnvesteerd moeten worden en daarin zal meer moeten worden samengewerkt.”

Het tweede bedrijf dat werd bezocht was veredelaar en vermeerderaar in orchidee, anthurium en bromelia Anthura. Eigenaren Iwan en Mark van der Knaap gaven uitleg over hun duurzame energiebronnen, de temperatuur van de wateropslag in de tuinbouw en de toekomst van waterstof. “Voor de toekomst van de tuinbouw is het essentieel om te zorgen dat we een parallelle infrastructuur van waterstof kunnen aanleggen. Deze duurzame oplossing heeft een makkelijke aansluiting en de kosten zijn betrekkelijk. Als het kan beginnen we vandaag nog met graven”, aldus Iwan. Jolanda Heijstek van Greenport West-Holland was het daarmee eens. “Glastuinbouw moet een onderdeel van de energietransitie worden.”

CDA Lansingerland-fractievoorzitter Jan-Willem van den Beukel sluit zich daar bij aan. “Als fractie in de gemeenteraad schrijven we samen met andere partijen een plan om vanuit de gemeente die energietransitie in de glastuinbouw een extra impuls te geven. Maar als gemeente kunnen wij niet zonder partners als de provincie en het Rijk. Het is goed dat Derk hier heeft gehoord en gezien wat de uitdagingen zijn en waar hulp vanuit het Rijk voor nodig is, zoals een aansluiting op het waterstofnet. Maar daarmee zijn we er niet. We moeten ook oog hebben voor bedrijven waar het niet goed gaat en ontslagen vallen. ”

Boswijk is onder de indruk van de bezoeken aan de glastuinbouw-ondernemingen. “Ontzettend inspirerend dat er ondernemers zijn die in tijden van tegenslagen het hoofd koel kunnen houden en kijken naar de kansen. Als overheid moeten we randvoorwaarden schetsen en de exacte invulling overlaten aan de ondernemers. Mijn gevoel is vaak dat de overheid uit wantrouwen naar ondernemers opereert en dat kan anders.”