09 maart 2019

CDA ZUID-HOLLAND WIL GROEISTOP VOOR ROTTERDAM – THE HAGUE AIRPORT

Rotterdam – The Hague Airport wil graag uitbreiden. Voor het CDA Zuid-Holland is dit niet acceptabel. De huidige omvang en geluidsruimte is het maximale wat mogelijk is op deze locatie. Verdere groei tast de leefkwaliteit en de volksgezondheid van de gebieden onder de aanvliegroutes op een onacceptabele manier aan.

“De aanvliegroutes van de luchthaven gaan over dichtbevolkt gebied en de grenzen wat betreft geluidsoverlast en milieuvervuiling zijn bereikt. Het verleggen van de aanvliegroutes is ook niet wenselijk, want dan verplaatsen we de overlast naar andere woongebieden”, zegt Adri Bom-Lemstra, lijsttrekker van CDA Zuid-Holland.

Er is volgens Bom-Lemstra maar één mogelijkheid om de luchthaven verder te laten groeien, en dat is het verplaatsen van de luchthaven naar een locatie waar aanvliegroutes zonder overlast voor omwonenden mogelijk zijn. “Wij volgen de onderzoeken over Schiphol-op-zee met grote belangstelling. Het is een kans om Rotterdam – The Hague Airport hierin mee te nemen. Dan is er weer groei mogelijk. Op de huidige locatie is groei wat ons betreft echt onbespreekbaar. Daarbij komt ook dat de economische meerwaarde van de goedkope vakantiecharters zeer beperkt is, en deze toestellen de meeste overlast veroorzaken.”