13 mei 2023

Commissie Ruimte 9 mei 2023 Vaststelling bestemmingsplan “Dorpsstraat 5-7 Bleiswijk (De Snip)”

Het heeft lang geduurd maar nu is het er. Het bestemmingsplan Dorpsstraat 5-7 in Bleiswijk. De Snip, het voormalig Rabobank gebouw. Het pand ook waar de bibliotheek diverse jaren was gevestigd samen met het service punt van de gemeente. Momenteel maakt o.a. de Oudheidkundige Vereniging en Museum Bleiswijk (OVMB) en de speelwinkel gebruik van het pand.

De CDA fractie is content dat het bestemmingsplan vanavond voorligt ter advisering aan de raad zo gaf raadslid Charles van Harn aan. Qua inhoud van het gebouw een mooie toevoeging voor Bleiswijk. Het plan omvat in grote lijnen: 11 zorgwoningen en 10 appartementen voor senioren. Een bescheiden dag-horeca. Een terras. Een 4tal  200 jaar oude zomerlindes en 3 bloklindes die allen behouden zullen blijven. Archeologisch advies. Een duiker die opnieuw aan gelegd zal worden in afstemming met het waterschap en een beperkte bodemsanering.

Maar wat de vormgeving van het gebouw betreft is er naar de mening van de CDA-fractie te veel gekeken naar het voormalig gemeentehuis / herstelhotel en heeft men bouwvolumes laten prevaleren boven uitstraling.

De Omgevingsvisie Lansingerland 2022 zegt het volgende over het dorpse karakter van Bleiswijk: Bleiswijk is de dorpse kern van de gemeente Lansingerland met een authentiek centrum. En verderop in de visie staat:  We leveren een bijdrage aan de Randstedelijke woningbehoefte dat doen we op basis van onze kenmerkende Lansingerlandse kwaliteiten en passend bij het karakter van de individuele kernen, linten en buurtschappen.

In het vastgestelde bestemmingsplan Centrum Bleiswijk 2012 spreekt men over diverse potentiele ontwikkel locaties. Hier mee worden bedoeld: Locatie De Vluchtheuvel , de voormalige Brandhorstlocatie nu Hortus Ficus genaamd, het Kranenburg winkel- en appartementencomplex en de locatie van het voormalig gemeentehuis. De drie eerst genoemde locaties hebben allen een bebouwing met dakkap meegekregen, Dus geen platte daken! In het plan wat nu voorligt wordt een deel van de gevel aan de Dorpsstraat zijde en de gehele gevel aan het zorghotelplein plat en strak uitgevoerd.

De CDA fractie begrijpt niet waarom hiervoor is gekozen. Op deze plek in de Dorpsstraat van Bleiswijk past niet een kopie van het gebouw van Muller & Co uit Berkel en Rodenrijs wat als voorbeeld is aangehaald.

Waarom is men afgestapt van het eerste ontwerp wat een karakter en uitstraling heeft wat veel beter past bij Bleiswijk.  Op merkelijk trouwens zo gaf Van Harn aan dat op de website van Cortese Healthcare (projectontwikkelaar) bijna al haar panden met platte daken worden uitgevoerd.

De CDA fractie stond niet alleen ook de fracties van L3B en VVD hadden zo hun vragen en moeiten met de vormgeving van het gebouw op deze plaats. Andere fracties zoals bijvoorbeeld de PVDA fractie maakt het niet uit hoe het gebouw er uit ging zien als er maar 21 appartementen in kwamen…

Het zal duidelijk zijn. Het bestemmingsplan “Dorpsstraat 5-7 Bleiswijk (De Snip)” werd geen hamerstuk naar de raad. De fracties van het CDA , L3B en VVD zullen zich nader beraden over een in te dienen amendement.

Charles van Harn