24 oktober 2022

Cultuurhuis Caza Cadanza

In de commissie Samenleving en raadsvergadering jongstleden heeft het CDA een duidelijk standpunt ingenomen, de kosten voor het te realiseren cultuurhuis in Berkel en Rodenrijs accepteert het CDA Lansingerland niet, aldus Dave Bergwerff fractielid CDA.

Het CDA houdt vast aan het eerder afgesproken bedrag voor de realisatie van het cultuurhuis. Bergwerff: 'Wij zijn dus niet tegen een cultuurhuis, en we zijn niet tegen geld investeren in cultuur, maar huidige financiële wijzigingen in het plan zijn dusdanig waardoor wij hier niet mee in kunnen stemmen'. Hierom houdt het CDA vast aan het bedrag dat twee jaar geleden in de gemeenteraad afgesproken is. Dit bedrag bedrof de realisatie en exploitatie van het cultuurhuis. Dit is conform het CDA- verkiezingsprogramma.

De CDA-fractie heeft een amendement ingediend om een bewaakte fietsgarage onder het cultuurhuis opnieuw te bespreken. De reden hiervan is de hoge kosten die deze bewaakte fietsgarge met zich meebrengt. Daarnaast is het CDA medeondertekenaar van het amendement van gebruik van Enecogelden voor de bouw van dit cultuurhuis. Bergwerff geeft aan dat het CDA, ondanks zij tegen het cultuurhuis stemden, vanzelfsprekend wel betrokken blijven en mee blijven denken.

De meerderheid van de gemeenteraad was voor dit cultuurhuis, alleen de CDA fractie stemde volledig tegen. De VVD, Leefbaar 3B en WIJ Lansingerland zijn verdeelt. De overige fracties zijn voor.