10 oktober 2020

De borging van de gemeentelijke financiën

In de commissie Algemeen Bestuur van woensdag 7 oktober werden er 4 onderwerpen besproken die er voor moeten zorgen dat het College van B&W zorgvuldig en op de juiste wijze omgaat met de financiën van de gemeente. Ook is het van belang dat de Gemeenteraad blijvend goed inzicht en controle heeft en kan sturen als dat nodig is.

De 4 onderwerpen die besproken werden zijn:

• Bestuursopdracht Herziening Financieringsstructuur en Treasurystatuut
  • Nota reserves en voorzieningen 2020
  • Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2020-2023
  • Nota Activabeleid 2020

De verkoop van de Eneco-aandelen enerzijds en anderzijds jaarlijks mindere inkomsten door het wegvallen van het dividend van Eneco. Ook is er een terugval van het dividend van Stedin verwacht. Dit vraagt om een Herziening van de Financieringsstructuur.

Het instellen van Reserves en voorzieningen zijn middelen om kosten te dekken. In de nieuwe nota die is opgesteld zijn regels gewijzigd met als doel meer duidelijkheid en toelichting voor de gemeenteraad op de inzet van de reserves en voorzieningen.

Een gemeente moet behoedzaam omgaan met haar beschikbare middelen en goed bewust zijn van de risico’s die er gelopen worden. Het is daarom goed dat structurele risico’s meer in beeld worden gebracht. Daarom zijn de nieuwe nota de rapportages en de verantwoordingseisen uitgebreid met de bedoeling om meer grip en inzicht te hebben op de risico’s.

In het nieuwe Nota Activabeleid zijn de financiële richtlijnen en regels geactualiseerd en hernieuwde inzichten over het activabeleid tegen het licht gehouden. Technieken en werkwijze veranderen en dat kan van invloed zijn op de gebruiksduur van de activa. Als investeringen langer mee kunnen is dat goed voor de gemeentelijke financiën en voor het gebruik van grondstoffen en zijn we daarmee duurzaam bezig. Er moet wel aandacht zijn en blijven of het verantwoord is dat gebruiksduur wordt verlengd.

Frans Ammerlaan