16 januari 2021

De Eneco miljoenen, wat doen we ermee?

Tijdens de commissie algemeen bestuur op 13 januari is gesproken over een procesvoorstel van het College over hoe te komen tot een besluit over de besteding van de Eneco miljoenen. Het College stelt voor om als eerste stap met de Eneco miljoenen schulden af te lossen en als stap 2 het resterend bedrag toekomstbestendig aan te wenden en daar een toetsingskader voor op te stellen. Dat moet vastgesteld worden in de Gemeenteraad in juni 2021.

Tijdens deze discussie heeft fractievoorzitter Matthijs Ruitenberg het onderstaande ingebracht:
- Het CDA Lansingerland is zeer voor aflossing van schulden om daarmee ook de begroting structureel in evenwicht te houden.
- daarom ook erg aantrekkelijk om te kijken naar revolverende fondsen en andere wijzen om te zorgen dat met het Eneco geld nieuwe structurele baten gegeneerd worden.

Maar het CDA kijkt verder dan alleen harde financiële baten. Het Eneco geld inzetten op manieren die Lansingerland structureel aantrekkelijker maken als gemeente om te wonen en te werken vinden wij ook een bate.  Dus bijvoorbeeld grote investeringen in economische structuurversterkingen en natuur en recreatie. Met daarbij ook een bijzonder accent voor de glastuinbouw, omdat het met name aan hun historisch energieverbruik te danken is dat Lansingerland zo’n grote aandeelhouder was / is van Eneco en Stedin.
Het CDA is tegen het gebruiken van dit geld voor korte termijn consumptie. Hoe aantrekkelijk dat ook is in deze tijden. Het is aantrekkelijk voor de korte termijn, maar onverstandig wat ons betreft. We moeten deze kans gebruiken om Lansingerland structureel sterker te maken en daarmee echt iets neerzetten waar onze kinderen en kleinkinderen van kunnen genieten.