16 december 2020

Nota van uitgangspunten woningbouwontwikkeling Lange Vaart en Merenweg

Dinsdag 1 december werd in de Commissie Ruimte de Nota van uitgangspunten woningbouwontwikkeling Lange Vaart en Merenweg Bleiswijk, behandeld.

In maart 2019 is door het initiatief van de CDA-fractie het onderwerp “Urgentie woningbouw in woonkern Bleiswijk” op de agenda van de commissie geplaatst. Met als resultaat dat het college vervolgens een woningbehoefte onderzoek in Bleiswijk heeft laten voeren. Dit heeft geresulteerd in de Nota van uitgangspunten woningbouwontwikkeling Lange Vaart en Merenweg Bleiswijk “.

Een document op hoofdlijnen. Het betreft het gebied Langevaart en Merenweg in Bleiswijk waar ca. 200 respectievelijk ca. 700 woningen, verspreidt over 10 jaar, gebouwd gaan worden. Een geleidelijke ontwikkeling dat past bij de behoefte van Bleiswijk. Twee mooie gebieden in Bleiswijk die al vele jaren gereed liggen om ontwikkelt te worden voor woningbouw.

Wat in deze nota heel duidelijk benadrukt wordt en wat alle fracties deelden is dat Bleiswijk een eigen onderscheidend karakter- en een sterke maatschappelijke en sociale structuur heeft. En dat hier rekening mee dient te worden gehouden bij de komende woningbouwontwikkeling. Geen hoogbouw, maar maximaal 3 à 4 woonlagen.

Dat er gebouwd moet worden voor senioren, starters en jonge gezinnen is voor iedereen wel duidelijk. De focus ligt op de variatie in woningbouw. Multifunctioneel, flexibel en daardoor te gebruiken voor meerdere doelgroepen (starters en senioren). Ook wordt er gedacht aan nieuwe ontwikkelingsperspectieven zoals: Particulier Collectief Opdrachtgeverschap (PCO), Knarrenhof en de Stichting Samenbouwen.In. waarvan al voorbeelden bestaan in Lansingerland en ook tiny houses werden in dit verband genoemd..

Het streven is om 40-50% van het woonprogramma als betaalbaar ( koop/huur) te programmeren. Maar een nadere invulling volgt en zal t.z.t. door de Raad worden besloten.

Het woongebied krijgt een groene en dorpse uitstraling passend bij de identiteit van het bestaande dorp. Hier kunnen wij als CDA-fractie tevreden mee zijn. Want het lijkt ons niet passend om bijvoorbeeld het Masterplan Wilderszijde op Bleiswijk te projecteren.

Na het vaststellen van deze Nota van Uitgangspunten volgt nog het opstellen van het Masterplan dat in de tweede helft van 2021 naar de commissie komt en vervolgens volgt dan ook nog het Omgevingsplan.

Om te voorkomen dat er kostbare tijd verloren gaat deed CDA duo-raadslid Charles van Harn een appel aan; de projectontwikkelaars, de woningcoöperatie 3Bwonen, de grondeigenaren, de gemeente en andere stakeholders om tijdig met elkaar aan tafel te gaan. Zoek elkaar op en wacht niet tot dat alle punten en komma’s zijn gezet was zijn boodschap.

De ontsluiting van het Merenweggebied richting de N209 kreeg veel aandacht. Momenteel geeft het kruispunt Hoekeindseweg / N209 al veel problemen om het dorp uit te komen, laat staan wanneer er nog ca. 700 woningen bij komen. Wethouder Fortuin werd dan ook gevraagd om deze zorg samen met de andere problemen van de N209 te bespreken met de Provincie Zuid-Holland.