21 juli 2021

Gehandicapten parkeerkaart

Bij de bespreking van de kadernota zijn de nodige ombuigingen op financieel gebied naar voren gekomen om tot een sluitende begroting 2022 te komen. Eén van de ombuigingen had betrekking op het door inwoners met een langdurige medische beperking en die in aanmerking komen voor een gehandicapten parkeerkaart, zelf de kosten van een medische keuring te laten betalen. Wij als CDA hebben aangegeven dat wij het belangrijk vinden dat voornoemde doelgroep maatschappelijk actief kan blijven. Met name vinden wij het onwenselijk dat deze voorziening met de voorgestelde plannen niet meer bereikbaar is voor inwoners met een laag (bijstands) inkomen dan wel voor inwoners met een laag inkomen waarbij sprake is van bijzondere omstandigheden. Er moet nu al een bedrag van €64,25 voor de gehandicaptenparkeerkaart betaald worden en dan zou volgens het bezuinigingsvoorstel van het college ook nog een bedrag van €90,00 voor de medische keuring betaald moeten worden. Het voorgestelde amendement vraagt om de kosten van de medische keuring  voor voornoemde doelgroepen vanuit de bijzondere bijstand te betalen. Het amendement is met ruime meerderheid van stemmen aangenomen.

Nelleke Bouman