11 april 2022

Haagse woningcorporatie: Huurders gelukkig maken in de liefde én de doorstroming bevorderen op de woningmarkt

De woningcrisis in ons land is inmiddels zo groot, dat gemeenten en woningcorporaties van alles verzinnen om een oplossing te vinden. Maar de Haagse woningbouwvereniging Staedion heeft wel iets héél bijzonders bedacht om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren: Het koppelen van vrijgezelle huurders.

Woningcorporaties in Nederland hebben veel taken, maar huurders helpen bij de liefde was daar tot nu toe niet echt één van. In Den Haag is de woningnood echter zo hoog, dat alles uit de kast wordt gehaald om mensen aan een huis te helpen. Met deze ludieke actie hoopt Staedion dat meerdere woningen vrijkomen. De corporatie maakte het nieuws een aantal dagen geleden bekend, maar toen dachten velen nog dat het om een 1 aprilgrap ging. ’Maar dat is het niet’, verzekerde de bestuursvoorzitter. ‘Het is ludiek, maar wel met een serieuze ondertoon. Als er animo voor is, gaan we het organiseren. Tijdens het brainstormen over het beter benutten van de bestaande woningvoorraad ontstond het idee voor dit initiatief.’

Singles met elkaar matchen

Het CBS voorziet dat in 2047 bijna een op de vier volwassenen alleenstaand is. Daarom wil Staedion singles met elkaar matchen zodat er - als de singles gaan samenwonen - een sociale huurwoning vrijkomt. Want voor iedere woningzoekende die binnen de huidige woningvoorraad een plek vindt, hoeft immers geen nieuwe woning te worden gebouwd. De Haagse woningcorporatie wil daarmee twee vliegen in één klap slaan: huurders gelukkig maken in de liefde én de doorstroming bevorderen op de woningmarkt.

Staedion, met 37.000 woningen de grootste verhuurder in Den Haag, wil daarom binnenkort een evenement organiseren waar singles van alle leeftijden elkaar kunnen ontmoeten. Het gaat dus niet alleen om jongeren maar ook oudere vrijgezellen die in een sociale huurwoning wonen en op zoek zijn naar een relatie, benadrukt de corporatie. Op dit moment zijn er alleen al bij Staedion zo’n 2000 huurders van boven de 75 die alleen wonen. De bestuursvoorzitter kan nog niet zeggen hoeveel woningen de actie zal opleveren, maar is al blij met één procent. Volgens de bestuursvoorzitter hebben corporaties decennialang gebouwd voor gezinnen, terwijl er steeds meer alleenstaanden zijn. Veel van die huurders wonen nu alleen in een driekamerwoning. Vrijgezellen houden gezinswoningen vast en dus koppelt de woningcorporatie ze aan elkaar. De bestuursvoorzitter ziet tegelijkertijd dat er vooral veel aandacht is voor nieuwbouw. ‘Maar nieuwbouw voegt jaarlijks maar zo’n één procent van de woningvoorraad toe, terwijl 99 procent er al staat’, benadrukt hij.

Woningcrisis in Den Haag is enorm.

De woningcrisis in Den Haag is op dit moment enorm. Niet alleen de woningprijzen zijn de laatste jaren enorm gestegen, maar ook de huurprijzen rijzen de pan uit. Bij Woonnet staan zo’n 150.000 mensen ingeschreven voor een sociale huurwoning. Eén van de oorzaken van het woningtekort is dat er weinig nieuwe huizen zijn gebouwd in de afgelopen jaren. In Den Haag is dat al helemaal een probleem vanwege de schaarse ruimte en de snel groeiende bevolking. Een andere oorzaak van het woningtekort is dat veel mensen langer thuis blijven wonen. Ouderen stromen bijvoorbeeld minder snel door naar een bejaardenhuis of verzorgingstehuis. Zo’n ludieke actie geeft aan hoe wanhopig zo’n huizenclub is. Dit zijn onthutsende tijden die vragen om onthutsende maatregelen.  De woningmarkt in Den Haag laat zich het beste omschrijven als een tegelspreuk: In het land der blinden is éénhoog woning. Op dit moment wordt door Staedion de animo gepeild maar een beetje single weet natuurlijk wel beter: Als de relatie mislukt sta je weer onderaan de wachtlijst van 150.000 Haagse woningzoekenden. De gemiddelde wachttijd is zes jaar. Dat is langer dan de meeste relaties tegenwoordig duren. Corporaties hebben decennialang gebouwd voor een doelgroep die allang niet meer vanzelfsprekend is: Het ouderwetse gezin.

Energierekening

Ik begrijp waar de gedachte van Staedion vandaan komt, er zijn veel alleenstaanden in Den Haag. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de volwassen Hagenaars en Hagenezen zich eenzaam en ongelukkig voelt. Inmiddels hebben veel vrijgezelle Staedion-huurders zich aangemeld. Aan een deelnemer werd gevraagd wat zijn grootse inspiratie is om aan het experiment deel te nemen. Zijn ludieke antwoord: ‘De energierekening, die zou ik graag met iemand willen delen. Voor de rest: Staedion, laat mij met rust. Ik woon in een blijf van mijn huis huis.’