03 januari 2022

Handhaven betalingstermijn door gemeente

Het CDA Lansingerland heeft aan het college van B&W schriftelijk vragen gesteld over het handhaven van de betalingstermijn van de betaling van facturen.

Ondernemend Lansingerland bracht in haar nieuwsbrief van december de jaarlijkse monitor van MKB-Nederland naar voren. De Gemeente Lansingerland blijkt zeer slecht te scoren als het gaat om het handhaven van de betalingstermijn van 30 dagen aan het MKB in de gemeente. Volgens het betreffende onderzoek wordt slechts 79% van de facturen binnen de gestelde termijn betaald.

Frans Ammerlaan heeft namens de CDA-fractie hierover de volgende vragen gesteld:

1. Zijn er redenen waarom de gemeente de facturen niet binnen de gestelde betalingstermijn betaalt?
  2. Zo ja, wat zijn de redenen dan dat de facturen niet binnen de gestelde betalingstermijn betaald worden?
  3. Is het college het met ons eens dat de ondernemers van de gemeente mogen verwachten en er op kunnen rekenen dat de facturen binnen de gestelde betalingstermijn betaald worden?
  4. Is het college het met ons eens dat zeker nu met de coronacrisis het bedrijfsleven het al moeilijk heeft de gemeente moet zorgen dat de facturen ruim binnen de gestelde betalingstermijn betaald moeten zijn?
  5. Kan het college ons toezeggen dat er alles aan gedaan zal worden om in het vervolg de facturen binnen de gestelde betalingstermijn betaald zullen worden? Kan het college aangeven welke termijn hiervoor nodig is?